Průmyslová výroba v červenci vzrostla po očištění vlivu pracovních dní meziročně o 7,0 %. Letošní červenec měl o dva pracovní dny méně než stejný měsíc loňského roku – bez očištění o kalendářní vlivy rostla letos v červenci průmyslová výroba meziročně o 1,1 %, trh očekával růst na úrovni 0,7 %.

Na meziroční výkon tuzemské průmyslové výroby i nadále působí poměrně příznivé statistické efekty v podobě nízké srovnávací základny, neboť loni ve třetím čtvrtletí se tuzemský průmysl stále postupně zvedal po úderu, jenž mu uštědřily jarní uzavírky spojené s první vlnou pandemie. Na tuzemském průmyslu se ale zároveň negativně projevují komplikace a zpožďování v dodávkách surovin a potřebných dílů, což vede k prodlevám ve výrobě anebo i k částečným uzavírkám, jež se týkají například výroby motorových vozidel a s ní provázaných odvětví.

Výroba motorových vozidel letos v červenci vykázala mírný meziroční pokles, o 0,8 %. V tuzemském průmyslu silně rostou nové zakázky, v červenci meziročně o 18,9 %, takže na straně poptávky tuzemští průmyslový výrobci problémy neřeší. Samotné průmyslové firmy v průzkumech dávají najevo, že hlavní problémem, s nímž se aktuálně potýkají, je nedostatek materiálu a potřebných komponent.

Obávám se, že výpadky v dodávkách potřebného materiálu a dílu se budou na výkonu některých průmyslových odvětví nepříznivě projevovat i v dalších měsících. Pokud bychom pominuli problémy v dodávkách, tak situace v tuzemském průmyslu je velmi příznivá, zejména měřeno optikou růstu nových zakázek – ovšem problémy v dodávkách potřebných dílů a surovin pominout nelze, pro mnohé výrobce je to zásadní problém.

 Za celý loňský rok tuzemská průmyslová výroba klesla o 7,2 %, letos se velmi pravděpodobně dočkáme dvouciferného růstu průmyslové výroby. Aktuálně pro letošek očekávám celoroční růst průmyslové výroby tempem o něco vyšším než 11 %. Výkon průmyslu bude těžit ze silných objednávek a v meziročním vyjádření po většinu druhého pololetí vypomůže statistický efekt i nadále příznivé srovnávací základny. Na druhou stranu ale platí, že komplikace v dodávkách surovin a potřebných komponent mohou v dalších měsících vést k výkyvům výroby a brzdit celkový růst zejména v automobilkách a s nimi provázaných odvětvích.

Autor: Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno