Řím 7. prosince (ČTK) – Italský úřad pro ochranu spotřebitelů a hospodářské soutěže (AGCM) uložil americké společnosti Facebook pokutu ve výši deseti milionů eur (téměř 260 milionů korun) za to, že mimo jiné neinformoval uživatele „adekvátně a okamžitě“ ohledně užívání jejich osobních údajů. Podle deníku The Guardian se jedná o jeden z nejvyšších finančních trestů, jaký kdy provozovatel stejnojmenné sociální sítě dostal. Italský úřad o kroku informoval v dnešní tiskové zprávě.
AGCM uvedl, že kalifornská firma porušila čtyři paragrafy italského řádu pro ochranu spotřebitelů. Facebook prý při vytváření účtu nedostatečně informoval uživatele o skutečné hodnotě jejich dat a o tom, k čemu budou využity. Podle úřadu zdůrazňoval pouze bezplatnou povahu své platformy a zamlčoval výdělečnou složku svých operací, čímž lidi pobízel k rozhodnutí, které by při znalosti všech faktů neučinili.
AGCM také jako „agresivní praktiku“ kritizuje sdílení dat se třetími stranami za komerčními účely, které je prováděno „bez předchozího vyjádřeného souhlasu, tudíž způsobem nevědomým a automatickým“. Úřad tím odkazuje i na výchozí nastavení služeb Facebooku, která „připravují předávání uživatelských dat stránkám a aplikacím“. Kromě zaplacení pokuty žádá po firmě zveřejnění „opravného“ prohlášení, kterým by veřejnost o problematice podrobně informovala.
Facebook v první reakci uvedl, že lidé mají na platformě své osobní informace ve vlastní moci a že po nedávných změnách jsou nastavení týkající se soukromí snáze dohledatelná. „Zkoumáme rozhodnutí AGCM a přejeme si, abychom s ním mohli spolupracovat na rozptýlení obav. Letos jsme učinili naše smluvní podmínky jasnějšími, abychom lidem pomohli pochopit, jak používáme data a jak naše podnikání funguje,“ píše se v prohlášení.
The Guardian uvádí, že italské úřady na Facebook kvůli jeho datové politice vytváří výrazný tlak. Už loni AGCM udělil společnosti pokutu tři miliony eur (78 milionů korun), protože prý tlačila uživatele své chatovací služby WhatsApp do sdílení dat se základní facebookovou mobilní aplikací .
Oproti tomu v Británii dostal Facebook za údajné prohřešky v rámci skandálu Cambridge Analytica pokutu jen 500.000 liber (14,5 milionu korun), což je zároveň nejvyšší postih, jaký může britský úřad pro ochranu osobních údajů udělit.
Mnohem vyšší trest, až 1,63 miliardy dolarů (kolem 37 miliard korun), mu hrozí v případu, který vyšetřuje Irská komise pro ochranu dat. Ta zkoumá, zda bezpečnostní chyba v systémech Facebooku, která nedávno umožnila hackerům přístup k téměř 50 milionům uživatelských účtů, nepředstavovala porušení evropské směrnice pro ochranu dat (GDPR).
Oproti ročnímu zisku společnosti je však maximální možná pokuta stále pouhým zlomkem, neboť loni Facebook vydělal téměř 15,9 miliard dolarů (kolem 360 miliard korun.)
[…] který Instagram koupil v roce 2012, zdůrazňuje, že hesla si mohli přečíst pouze jeho zaměstnanci. Zároveň […]