Škodě Auto loni klesl nekonsolidovaný zisk po zdanění o devět procent na 28,89 miliardy korun. Tržby naopak vzrostly o dvě procenta na rekordních 416,7 miliardy Kč. Největší česká automobilka zvýšila dodávky zákazníkům o 4,4 procenta na 1,254 milionu aut. Vyplývá to z výroční zprávy zveřejněné na dnešní tiskové konferenci firmy, která v ČR zaměstnává kolem 30.000 lidí. Letos automobilka čeká pozitivní vývoj.
Výsledky zahrnují hospodaření mateřské Škody Auto bez zahraničních účastí v Německu, Slovensku, Indii a Rusku. Celá skupina zvýšila tržby o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur (444 miliard Kč) a provozní zisk jí klesl o 14,6 procenta na 1,377 miliardy eur (35,9 miliardy Kč). Rentabiliata tržeb byla osm procent. Zisk po zdanění se snížil o 7,1 procenta na 1,184 miliardy eur, tedy v přepočtu 30,3 milardy Kč.
Hospodaření firmy ovlivnily podle předsedy představenstva Bernharda Maiera vysoké investice do nových technologií, jako je elektromobilita a digitalizace, zvýšené personální náklady nebo nepříznivé směnné kurzy.
Na hospodaření měl vliv i přechod na nový cyklus měření emisí WLTP či geopolitické faktory, zejména celní válka USA a Číny či nadcházející brexit. Firma loni zvýšila investice o pětinu na 896 milionů eur (asi 22,9 mld. Kč).
„V rámci koncernu Volkswagen jsme převzali další odpovědné úkoly: řízení regionů Indie a Rusko, vývoj a výrobu vozů rodiny Passat v závodě Kvasiny nebo odpovědnost za rozšíření výrobních kapacit v novém závodě pro výrobu vozů několika značek koncernu Volkswagen,“ uvedl Maier.
„Díky našemu aktivnímu řízení cen a odbytu i díky důslednému managementu nákladů je Škoda i v neklidných vodách úspěšným podnikem, který trvale hospodaří se ziskem,“ uvedl člen představenstva za oblast financí Klaus-Dieter Schürmann. Firma bude podle něj i v příštích letech rozsáhle investovat do elektrifikace modelové palety, nových řešení mobility a další internacionalizace podniku. Rentabilita tržeb by se měla do roku 2025 udržet nad sedmi procenty.
Výrazný nárůst dodávek zákazníkům zaznamenala automobilka v Evropě (4,9 procenta) a na růstových trzích v Číně (4,9 procenta) a Rusku (30,7 procenta). Hlavními motory růstu jsou nadále SUV modely Kodiaq (149.200 aut) a Karoq (115.700 vozů), bestsellerem značky zůstává Škoda Octavia s celosvětovým prodejem 388.200 aut.
S 341.000 dodanými vozy zákazníkům je Čína nadále celosvětově nejvýznamnějším trhem značky. V Německu, na největším evropském trhu a zároveň druhém největším trhu značky, zaznamenala automobilka 176.600 dodaných vozů, což v porovnání s minulým rokem představuje nárůst o 1,9 procenta. Na domácím českém trhu dodala Škoda zákazníkům 93.600 vozů, což je pokles o 1400 aut.
I když lze letos předpokládat postupné zmírnění nepříznivého vlivu přechodu na nová homologační kritéria, není podle analytika Czech Fund Lukáše Kovandy možné očekávat silnou vzpruhu automobilového segmentu v EU ani v případě firma Škoda Auto. „Je však třeba uvážit, že její prodeje v uplynulých letech lámaly rekord za rekordem a z dlouhodobého hlediska je její výkon bezpříkladně výborný. Čína přestává být stále rostoucím odbytištěm, ale budou to v příštích letech levné automobily čínských značek, které budou představovat sílící konkurenci evropským automobilkám, včetně Škody. Nelze navíc očekávat výrazný pokles dynamiky personálních nákladů, jelikož například v ČR mzdy i letos stále porostou nadprůměrným tempem, jen mírně slabším než loni,“ míní analytik.
V letošním roce přijde automobilka s novým modelem Scala, který nahradí Rapid. Přijde také přepracovaný Superb včetně hybridní verze nebo elektrické Citigo. Škoda rovněž převzala vývoj nové generace VW Passat a spolu s novou generací Superbu jej začne vyrábět v Kvasinách v roce 2023. V příštích měsících by se také mělo rozhodnout o lokalitě pro výstavbu nového závodu pro značky koncernu VW v Evropě.
Do doku 2022 Škoda představí víc než 30 nových modelů, z toho deset elektrifikovaných. Její celosvětová produkce má vzrůst do poloviny příštího desetiletí na dva miliony aut. V budoucnu by se ale kvůli větší efektivitě měl snížit počet kombinací nasazovaných motorů a převodovek i množství stupňů výbavy. Maier také uvedl, že vzhledem k nutným investicím do nových technologií individuální mobilita podraží.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Firma je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává víc než 35.000 lidí, z toho v ČR zhruba 30.000.
Zdroj: ČTK
Čtěte také: HN:Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh deset elektromobilů