Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová dnes představí veřejnosti podrobnosti svého plánu, kterým chce Evropskou unii nasměrovat ke klimaticky odpovědnému způsobu života. Před poslanci Evropského parlamentu bude prezentovat klíčové body takzvané Evropské zelené dohody, jež má přizpůsobit ekonomiku unijních zemí přísným ekologickým požadavkům. Brusel chce na plánu postavit základy budoucího hospodářského růstu, některé země včetně Česka však chtějí, aby neměl negativní dopady na průmyslové regiony.
Opatření, která dnes odpoledne von der Leyenová zveřejní, se mají podle unijních představitelů týkat řady oblastí od energetiky přes automobilový průmysl po zemědělství. Strategie má zahrnovat například tvorbu nových dobíjecích stanic pro elektromobily, výsadbu stromů či výraznou redukci používání pesticidů.
Komise hodlá novým plánem podpořit zpřísnění závazků k roku 2030. Zatímco dosud plánovaly země EU omezit do konce příštího desetiletí emise skleníkových plynů o 40 procent proti hodnotám z roku 1990, plán EK počítá nejméně s 50 procenty. Von der Leyenová chce členské země přesvědčit i ke slibu takzvané uhlíkové neutrality do roku 2050, o němž budou prezidenti a premiéři jednat na čtvrtečním summitu. Většina zemí tento závazek podporuje, některé státy včetně Česka však chtějí záruky, že pro ně nebude přechod k ekologicky odpovědnému hospodářství finančně neúnosný.
Klíčovou součástí dohody bude fond určený na pomoc oblastem závislým na fosilních zdrojích, jehož hrubé obrysy chce dnes komise rovněž zveřejnit. Unijní zdroje hovoří až o stovce miliard eur (2,55 bilionu korun) investic, které by peníze vložené do fondu měly vyvolat. Jeho konečnou výši však Brusel oznámí až v příštím roce poté, co bude jasnější struktura víceletého rozpočtu EU, na nějž bude navázán.
Zdroj: ČTK
[…] summitu označilo jadernou energii za čistý zdroj, který by díky tomu měl v budoucnu nárok na zelené investice. Podobně se k věci staví i Maďarsko a Polsko. Všechny tři státy navíc usilují o […]
[…] začal na slabých základech kvůli dopadu zavedení testů WLTP (pro spotřebu a emise automobilů) v září 2018. Poslední čtvrtletí 2019 a zejména prosinec však dostaly trh EU do […]
[…] dopadů pandemie na schopnost výrobců naplnit regulatorní požadavky. „V případě emisí CO2 pro osobní vozy je stejně jako v ostatních případech nutné především provést analýzu […]