Japonský výrobce elektroniky Panasonic hospodařil v uplynulém finančním roce s provozním ziskem 293,75 miliardy jenů (70 miliard Kč), což je o 28,6 procenta méně než v předchozím roce. Firma dnes uvedla, že na vině je pandemie způsobená koronavirem, která ovlivnila závěr roku. Dařilo se ale společnému podniku s americkým výrobcem elektromobilů Tesla, kterému Panasonic dodává baterie. Tento podnik je už druhým čtvrtletím v zisku. Finanční rok 2020 firma uzavřela v březnu.
Provozní zisk je v souladu s odhady analytiků v anketě společnosti Refinitiv, kteří čekali zisk 295,3 miliardy jenů. Kvůli nejistotě spojené s šířením koronaviru ale Panasonic neposkytl výhled na tento rok, čímž se zařadil po bok dalších japonských firem z odvětví elektroniky, jako je Sony či Canon. Analytici předpokládali, že Panasonic v tomto finančním roce vytvoří zisk asi 225,5 miliardy jenů.
Šíření nákazy koronavirem přimělo Panasonic zavřít výrobní závody po celém světě. Vzhledem k tomu, že stejně se musela zachovat většina firem, narušeny byly dodavatelské řetězce pro mnoho výrobků, jako jsou laptopy, pračky, automobilové součásti a zařízení továren.
Pandemie zasáhla Panasonic v době, kdy se firma snaží najít nové možnosti růstu. Její strategie odklonit se od spotřební elektroniky a více se věnovat výrobě komponentů totiž nepřinesla kýžený efekt, kterým byl právě růst zisku. Segment zaměřený na automobily je za uplynulý finanční rok v ještě hlubší ztrátě, naopak společný podnik v americkém státě Nevada prosperuje. Panasonic tam vyrábí bateriové články pro Teslu, konkrétní čísla za tento segment ale Panasonic nesdělil.
Panasonic ale prohlubování spolupráce s Teslou posuzuje velmi opatrně, protože investice za 1,6 miliardy dolarů (40,9 miliardy Kč) do nevadské továrny se dlouho moc nevyplácela. Výroba se několik let potýkala s problémy a s odklady na straně Tesly. Panasonic se letos rozhodl ukončit výrobu solárních článků v továrně Tesly v New Yorku.
Panasonic přišel o status exkluzivního dodavatele baterií pro Teslu, když se rozhodl nepostavit novou továrnu v Číně, kde by vyráběl baterie pro tento americký podnik. Výrobce elektromobilů pak uzavřel partnerství s jihokorejskou společností LG Chem a s čínskou CATL. Že není spolupráce Tesly a Panasoniku ideální dokládá i zpráva agentury Reuters, podle níž se Tesla chystá svůj sedan Model 3 v Číně osazovat novým typem baterie, která bude levnější a bude mít delší životnost. Tesla ji vyvinula právě s firmou CATL.
Tesla v dubnu oznámila, že je třetím čtvrtletím v zisku. Analytici přitom čekali, že firma vykáže ztrátu. K lepšímu výsledku přispěla zejména vysoká poptávka po autech Model 3.
Zdroj: ČTK