Většinu odškodného, konkrétně 270 milionů eur, koncern získá z pojištění odpovědnosti ředitelů a úředníků. Winterkorn nadto zaplatí 11,2 milionu eur, bývalý šéf Audi Rupert Stadler 4,1 milionu eur, bývalý šéf technického vývoje automobilky Audi Stefan Knirsch jeden milion eur a bývalý člen představenstva výrobce luxusních vozů Porsche Wolfgang Hatz 1,5 milionu eur.
Volkswagen v březnu uvedl, že bude od Winterkorna a Stadlera požadovat náhradu škody. Po rozsáhlém vyšetřování firma došla k závěru, že oba vrcholní manažeři zanedbali péči řádného hospodáře. Dieselová aféra propukla v září 2015. Volkswagen tehdy v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že nainstaloval asi do 11 milionů naftových aut po celém světě software, který umožňoval manipulovat s testy.
Winterkorn před německým parlamentem uvedl, že o manipulacích s výfukovými testy před propuknutím kauzy nevěděl. Prokuratura tvrdí opak. „Obžalovaný ve své výpovědi nepravdivě tvrdil, že byl o odpojovacích zařízeních informován až v září 2015,“ uvedla berlínská prokuratura ve svém prohlášení. „Podle obžaloby si byl od května 2015 vědom toho, že řídicí software motoru některých vozidel značky Volkswagen byl vybaven funkcí, která při testování manipulovala s hodnotami výfukových plynů,“ dodala prokuratura. Podle nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 715/2007 se odpojovacím zařízením rozumí takový konstrukční prvek vozidla, který snižuje účinnost systému regulace emisí. Nařízení zároveň taková zařízení zakazuje.
Winterkorn na místo šéfa společnosti rezignoval 23. září, týden poté, co se skandál provalil. Odpovědnost za něj nicméně odmítá. Dieselgate automobilku dosud vyšla na 32 miliard eur (812,4 miliardy Kč). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty.
Zdroj: ČTK