česká vlajka, čr, česká republika

Růst tržeb v maloobchodě bez motoristického segmentu v dubnu činil 7,4 % a zaostal za očekáváním trhu, kde se počítalo s meziročním růstem tržeb o téměř 10,5 %. Letos v dubnu meziročně rostly prodeje nepotravinářského zboží a pohonných hmot, obojí v oblasti 13 % až 14 %. Mírně naopak klesly tržby u potravin neboť v případě prodejen potravin se loni na jaře uzavírky nekonaly a tehdejší chování spotřebitelů bylo spíše ve znamení předzásobování se, u prodejů potravin tedy příznivý efekt nízké meziroční srovnávací základny nenajdeme.

Zpomalení meziročního růstu tržeb hlásí prodeje přes internet a zásilkové služby, což ale není překvapivé, neboť popularita této formy nákupů silně rostla již loni na jaře, právě s nástupem pandemie. Maloobchodní tržby vykázaly v dubnu neočištěný meziroční růst o 7,5 %, zatímco trh očekával nárůst o 10,4 %. Kalendářně očistěný meziroční růst tržeb činil 7,4 %.

Letošní duben byl druhým měsícem v řadě, kdy maloobchodní tržby vykázaly solidní meziroční růst, což souvisí s efektem nízké srovnávací základny, neboť počátek loňského jara byl s příchodem pandemie ve znamení uzavírek prodejen. Letos v dubnu z hlediska růstu dominovaly prodeje oděvů a obuvi, kde tržby meziročně vzrostly o 80 %. Dvouciferný meziroční růst v procentuálním vyjádření zaznamenaly i prodeje počítačů a telefonů, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci anebo tržby za kosmetické a toaletní zboží.

Za zmínku stojí zpomalení růstu prodejů skrze internet a zásilkové služby, jenž v dubnu činil 14,2 %, což je nejslabší nárůst tržeb pro tuto formu prodeje od listopadu 2019. I zde hraje roli efekt srovnávací základny, ten je ale v případě internetových prodejů nepříznivý, neboť s příchodem pandemie, tedy od loňského března, tyto prodeje silně rostly a letošní duben byl již meziročně porovnáván s hodně vysokou základnou. V dalších měsících nákupy přes internet a zásilkové služby relativně utrpí tím, jak se zákazníci vracejí do znovuotevřených kamenných prodejen, popularita nákupů přes internet již nicméně zůstane zachována. Prodeje motorových vozidel v dubnu vyskočily meziročně o rekordních 73,9 %, což opět souvisí s nízkou srovnávací základnou loňského jara.

Maloobchodní tržby v širším smyslu, tedy včetně motoristického segmentu, v dubnu meziročně vzrostly o 21 %, což v rámci dostupných údajů znamená historicky nejsilnější růst, tedy přinejmenším od počátku roku 2001. Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 %.

Za první čtyři měsíce letošního roku byl vykázán meziroční růst maloobchodních tržeb o 0,5 % a ve znamení růstu tržeb by měly být i zbývající měsíce letošního roku: čistě z pohledu statistiky celkového vývoje maloobchodních tržeb bude letos jejich loňský pokles více než vykompenzován.

Autor: Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments