Domácí nezaměstnanost klesá na 3,2 %

Z celkového počtu lidí, kteří odešli do zaměstnání si jich pouze 58,1 % našli práci sami. To je nejméně od února 2020. Na druhé straně podíl těch, kteří se spolehli na práci ÚP byl v květnu 41,9 %. Poslední roky tedy lidé více spoléhají na ÚP, což je dáno především profilem uchazečů.

Počet lidí bez práce jde dolů a nachází se na 2,5letých minimech. Jejich počet padá rychleji než volných pracovních míst. Těch sice také ubývá, ale už ne tak rychle. Podstatné je, že rozdíl mezi uchazeči a volnými místy stále převyšuje magickou hranici 100tisíc a to už čtvrtý měsíc v řadě. 

Ženy vs. muži

Trvá velký nepoměr mezi nezaměstnaností mužů a žen. Zejména hlad po stavebních pracích znamená, že podíl nezaměstnaných mužů klesl v květnu na 2,9 %, nezaměstnanost žen klesla na 3,5 %. Na tomto nepoměru nic nezmění ani letní měsíce, kdy obyčejně roste poptávka po práci ve službách, které jsou doménou žen, ale ani tento faktor věc nejspíš nezvrátí.

Počítáme s tím, že i v dalších měsících bude domácí trh práce jednou z hlavních oblastí, které se daří a také hlavní hrází před hlubšími problémy domácí ekonomiky. Pokud by totiž domácí či zahraniční poptávka začala rychle klesat, negativně to dopadne i na domácí průmysl a tím pádem i na nezaměstnanost. Domácí firmy jednoduše začnou propouštět z obav o budoucí zakázky. Kombinace rostoucího počtu lidí bez práce a vysokého tempa zdražování by nutně vedla k poklesu celé ekonomiky.

1 komentář

  1. […] Nezaměstnanost je stále na nízkých úrovních a v dubnu dokonce klesla na 3,3 %. Lidé se dosud nikterak zvlášť nebáli ztráty zaměstnání, ale to se může rychle změnit s tím, jak bude klesat apetit Němců utrácet. Nízká nezaměstnanost by na první pohled mohla znamenat silnou spotřebitelskou poptávku, ale robustně rostoucí ceny zájem Čechů o nakupování snižují. […]

Comments are closed.