lidé, skupina, žáci, studenti, spotřebitelé, vzdělání, studium

ERÚ v současné době eviduje přibližně 1000 podnětů měsíčně. Ve zhruba 30 procentech z nich ovšem nemůže zasahovat, protože dodavatelé postupovali v souladu se zákonem i smlouvou.

Nejčastější případy neoprávněných stížností se podle úřadů věnují změnám cen, o kterých dodavatel podle pravidel informoval minimálně s 30denním předstihem, prokazatelně a adresně, a zároveň je upozornil na možnost smlouvu vypovědět, případně ceny zvýšil v rámci automatického prodloužení smlouvy.

„Samotná možnost jednostranné změny smlouvy, zejména pak ceny, je pro mnoho spotřebitelů překvapením. Berou jako samozřejmost, že když se na nějaké ceně zákazník s obchodníkem písemně domluví, cena pak automaticky platí po celou dobu trvání takové smlouvy,“ uvedl člen Rady ERÚ Ladislav Havel. Jde podle něj o jeden z typických případů nepozornosti, na který úřad opakované naráží. „Nepříjemnostem lze přitom často předejít jen tím, že si pozorně přečteme smlouvu, zejména pak ujednání o ceně a o možnostech její jednostranné změny,“ podotkl Havel.

Nejčastější chyby spotřebitelů

Mezi další častá pochybení spotřebitelů ve stížnostech podle úřadu patří nerozlišování mezi regulovanou a neregulovanou částí cen energií nebo záměna dodavatele s distributorem.

ERÚ upozornil, že při řešení stížností nemůže překračovat své zákonné pravomoci. Nesmí tak zasahovat do smluv, vyřizovat reklamace nebo ukládat dodavatelům některé povinnosti. Řešení těchto záležitostí často závisí na iniciativě samotných spotřebitelů.

„Kromě toho, že plníme své zákonné povinnosti, klademe velký důraz na osvětu spotřebitelů. Klíčové je, aby byli informováni, aktivní a při jednání s dodavateli či zprostředkovateli zdravě asertivní. Proto jsme připravili kampaň, která občanům pomůže v základní orientaci v oblasti spotřebitelské energetiky, a bude je aktivizovat. Vycházíme z podnětů, které často dostáváme, a zaměřujeme se na témata, v nichž veřejnost často chybuje,“ popsala členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.

Zdroj: ČTK