Budoucnost nízkonákladové AirAsia je nejistá, varují auditoři

Závazky aerolinek už na konci loňského roku, tedy ještě před začátkem pandemie způsobené koronavirem, překonaly hodnotu majetku firmy. Finanční výkon a tok hotovosti dál poznamenala nutnost kvůli omezením cestování a karanténě odstavit z provozu letadla. Propad finančního výkonu představuje nejistotu a ta vrhá pochybnosti na schopnost firmy pokračovat v provozu, uvedla auditorská společnost Ernst & Young.

Aerolinky v reakci na to oznámily, že malajsijská burza jim poskytla 12měsíční osvobození od označení jako firma ve finanční tísni, což by pro ně znamenalo, že musí předložit plán na zlepšení podnikání. Podobnou úlevu poskytla burza také dalším firmám, které se mohou dostat do problémů kvůli pandemii.

V prvním čtvrtletí AirAsia kvůli prudkému poklesu letecké přepravy vykázala ztrátu 803,3 milionu ringgitů (4,4 miliardy Kč), nejvíce od listopadu 2004. Minulý měsíc firma oznámila, že zvažuje zvýšení kapitálu, aby si posílila kapitál a likviditu.

Ministr financí Tengku Zafrul Aziz v červnu agentuře Reuters řekl, že vláda neposkytne finanční pomoc žádným aerolinkám v zemi a že společnost uvedla, že se s problémy dokáže vyrovnat sama.

V pondělí AirAsia oznámila, že jedná o vytvoření společných podniků a o spolupráci. Výsledkem jednání by mohla být investice třetí strany do některých segmentů podnikání skupiny. Firma se také snaží vyjednat odklad plateb dodavatelům a věřitelům a zastavila pro letošní rok dodávky letadel Airbus, aby snížila náklady.

Akcie AirAsia v letošním roce ztratily už asi polovinu hodnoty. Tržní kapitalizace firmy se nyní pohybuje kolem 670 milionů USD (15,9 miliardy Kč).

Z dalších firem v regionu požádaly o ochranu před věřiteli také letecké společnosti Thai Airways International a Virgin Australia Holdings. I ony nebyly schopny splácet dluhy.

Zdroj: ČTK

1 komentář

Comments are closed.