Malé a střední jihočeské firmy by mohly v zahraničí uspět s rybářstvím, zemědělstvím či stroji. Proexportní agentura CzechTrade, která spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu, zprostředkovala v roce 2018 téměř 2500 zakázek pro více než 1500 klientů z ČR, jejichž počet meziročně stoupl o 12 procent. ČTK to dnes v Českých Budějovicích řekla vedoucí regionální sítě CzechTrade Martina Paříková.
CzechTrade na Jihočeské univerzitě představil firmám nové ředitele svých zahraničních kanceláří v Ázerbájdžánu, Číně, Chile, Indii, Íránu, Jižní Koreji a Polsku. Mluvili o exportu. K hlavním oborům patří potravinářství, stavebnictví, letectví, smart technologie, sklo, textil, zdravotní péče, farmacie, kosmetika, ochrana životního prostředí, vodohospodářství, hromadná doprava, strojírenství a energetika, těžba, nanotechnologie, lázeňství, obranný průmysl či obnovitelné zdroje. Firmy si mohou v agentuře CzechTrade vytvořit i profil v adresáři exportérů.
Agentura CzechTrade cílí na malé a střední firmy. „Jihočeské (firmy) by určitě mohly uspět v rybářství. Před pěti lety jsme dělali pro jednu firmu průzkum trhu rybářských kultur na Ukrajině a v Turecku, společně s Jihočeskou univerzitou. Navázali potom spolupráci s agenturou, která měla na starosti rybářskou kulturu na Ukrajině,“ řekla Paříková. Jihočeské firmy, jak dodala, by se mohly exportně díky pomoci CzechTrade prosadit i se zemědělstvím, při B2B jednání s partnery z Rakouska nebo Německa pak ve strojírenství a stavebnictví.
Malým a středním firmám často chybí marketing, mají jen prodejce. Podle Paříkové je důležité, aby měly web v jazyce země, kam chtějí vyvážet. S překlady dokáže CzechTrade pomoci. „Pak potřebují v té firmě někoho, kdo ovládá jazyk té země. Mají většinou češtinu, angličtinu a ruštinu. V tom jsme schopni pomoci, vyhledáme partnera v zahraničí a domluvíme, jaký je komunikační jazyk s českou firmou. Zahraničního partnera připravíme tak, aby byl schopen s českou firmou jednat,“ řekla Paříková.
Agentura CzechTrade má zástupce ve více než 50 zemích. Vývoz zboží z ČR do zahraničí byl loni za rekordních 4,38 bilionu korun. Z hlediska objemu exportuje Česko nejvíce do Německa a na Slovensko.
Zdroj: ČTK