Dnes končí platnost dálničních známek pro rok 2019. Stát na nich loni vybral přes 5,35 miliardy korun, zhruba o 150 milionů více než o rok dříve. V příštím roce by už papírové kupony měly nahradit elektronické viněty, jejich přípravu však provází problémy.

Motoristé loni nakoupili 6,86 milionu kuponů pro rok 2019. Nejžádanější byly známky s desetidenní platností, které tvořily téměř polovinu všech prodaných vinět. Nejvíce však stát utržil na ročních kuponech, a to 3,95 miliardy korun. Pro letošní rok stát nechal vyrobit více než 7,5 milionu kuponů s celkovou hodnotou 5,77 miliardy korun.

V příštím roce už si řidiči papírové známky na přední skla svých aut lepit nebudou, stát plánuje zavést systém elektronických dálničních známek. Spuštěn by měl být na začátku letošního prosince. Známky budou vázané na registrační značky vozidel a platby kontrolovány například kamerami na mýtných branách.

Příprava systému je však komplikovaná. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který má systém na starosti, v polovině ledna oznámil, že dodavatelem a provozovatelem informačního systému ke známkám bude společnost Asseco Central Europe za 401 milionů korun. Zakázka, pro kterou nebyla vypsána otevřená soutěž, vyvolala vlnu kritiky z řad oborníků, opozice a premiéra Andreje Babiše (ANO). Podle nich byla netransparentní a předražená. Minulý týden kvůli ní skončil ve funkci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), jeho nástupce Karel Havlíček následně zakázku po dohodě s firmou Asseco zrušil. Vedle toho stát navíc ukončí i další zakázky, které fond dopravy k novému systému dálničních známek připravoval. Jde především o tendr na zajištění sítě distribučních míst, jehož odhadovaná hodnota byla 477 milionů korun. Stát podle Havlíčka připraví nové zakázky, které budou přepracované.

Zdroj: ČTK