Pražský dopravní podnik (DPP) by mezi lety 2020 a 2030 mohl investovat do nutné obnovy autobusů 15,6 až 17,5 miliardy korun. Vyplývá to z návrhu koncepce využití alternativních paliv, kterou dnes projednal dopravní výbor pražského magistrátu. Podle návrhu by měl podnik kupovat zhruba třetinu vozů s elektrickým pohonem, třetinu s tzv. hybridním pohonem a třetinu dieselů, a to v souvislosti s plněním klimatických závazků. To by znamenalo až 2,5krát větší investici, než kdyby se kupovaly pouze dieselové vozy.

DPP musí vycházet ze závazku hlavního města, které chce proti roku 2010 snížit v roce 2030 emise oxidu uhličitého o 45 procent. V platnost vstoupí také nařízení EU, podle kterého bude muset být 41 procent pořizovaných autobusů mezi lety 2021 a 2025 buď bezemisních, nebo hybridních, tedy kombinujících naftový a elektrický pohon. Požadovaný poměr se v dalších letech bude zvyšovat.

Podnik má zhruba 1200 autobusů, které postupně obnovuje. Podle dokumentu by do roku 2030 měla být obnova dokončena, což znamená nákup 960 vozů. Přesný počet nakoupených vozů s různými druhy pohonu bude záviset i na budování infrastruktury, která je nutná k provozu vozů na elektřinu. Michal Andelek z DPP uvedl, že kromě toho je v plánu testování vozů na vodíkový pohon, jejichž cena je ale nyní téměř čtyřikrát vyšší než naftových vozů a stále není dořešena technologie výroby vodíku.

DPP nyní testuje hybridní autobusy, které využívají kromě naftového pohonu elektromotor. Andelek uvedl, že na základě výsledků testů se potvrdilo, že tyto vozy jsou schopné ušetřit čtvrtinu nafty. Podnik plánuje vypsat tendr na jejich nákup.

Průměrné stáří autobusů provozovaných DPP je devět let. Náklady podniku na provoz autobusů v pražské integrované dopravy činí ročně skoro čtyři miliardy korun.

Zdroj: ČTK