Lednová čísla tak ukazují, že se tuzemský maloobchod k lepšímu meziročnímu výkonu loni v prosinci nadechl pouze díky přechodnému otevření prodejen v předvánočním čase. Pokles prodejů lze čekat i pro únor, počínaje březnem ale začne příznivě působit nízká základna z loňského roku, kdy od března 2020 na maloobchod dopadly uzavírky spojené s první vlnou pandemie.
Maloobchodní tržby vykázaly v lednu neočištěný meziroční pokles o 9 %, zatímco trh očekával pokles o 5,8 %. Letošní leden měl o dva pracovní dny méně než stejný měsíc loňského roku, kalendářně očistěný pokles tržeb činil 6,5 %. Prudký pokles tržeb souvisí s uzavírkami obchodů, jež byly po krátkém předvánočním uvolnění obnoveny hned po Štědrém dni.
Tahounem lednového poklesu tržeb byly prodeje nepotravinářského zboží, jež bez kalendářního očištění meziročně spadly o 11,7 %. Dramatický zůstává pokles prodejů oděvů a obuvi, prudce klesly tržby u prodejů výrobků pro kulturu, sport a rekreaci, bezmála o 24 % propadly také tržby u výrobků pro domácnost.
Nejde ani tak o to, že by spotřebitelé obecně neměli peníze a chuť utrácet, nicméně po předvánočním otevření prodejen a s tím souvisejícím utrácením vedly povánoční uzavírky k výkyvu opačným směrem: obchody se uzavřely a spotřebitelé si po předvánočních nákupech možná obrazně řečeno dali pauzu.
Z hlediska forem prodeje se i nadále dařilo prodejům přes internet a zásilkové služby, kde tržby v lednu meziročně vzrostly o 34,5 %, což pro tyto prodeje představovalo v rámci uplynulých měsíců výrazně nadprůměrný výsledek.
Prodeje motorových vozidel v lednu klesly meziročně o 3,4 %, což v porovnání s předchozími měsíci není špatný výsledek. Prodeje motorových vozidel měly poměrně slabý vstup do roku 2020 od jeho počátku, tedy již před vypuknutím pandemie, ovšem s jejím příchodem se propady prodejů motorových vozidel znásobily, což počínaje letošním březnem může vést k viditelnému obnovení meziročního růstu těchto prodejů.
Pro sílu zotavení těchto prodejů bude klíčové, zda se podaří zkrotit pandemii a tím dodat zákazníkům větší sebedůvěru, co se vyšších výdajů týče. Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 %. Letos by se měl maloobchod v celoročním vyjádření vrátit k růstu, prvním meziročně kladný měsíc bude velmi pravděpodobně březen.
Autor: Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments