Po zveřejnění katastrofického výhledu na rok 2023 se akcie Adidas propadly o 12 %
Společnost Adidas včera po uzavření evropských trhů oznámila, že v roce 2023 očekává provozní ztrátu 700 milionů €. Německý výrobce sportovního oblečení se totiž rozhodl nepustit do prodeje stávající zásoby kolekce Yeezy, dokud nedojde k přezkoumání situace. Adidas totiž v říjnu 2023 ukončil partnerství s rapperem Ye, dříve známým pod jménem Kanye West, kvůli jeho antisemitským výrokům. To mělo na podnikání firmy Adidas vážné dopady. Kvůli ušlým ziskům, které jen v letošním roce dosáhnou výše 1,2 miliardy €, se tržby letos propadnou o 7-9 %.
Adidas drtí vysoké náklady
Pokud se Adidas rozhodne, že již vyrobené zboží z kolekce Yeezy neupraví a neprodá pod vlastní značkou, bude muset tyto skladové zásoby odepsat, a výnos z provozní činnosti se tak sníží o dalších 500 milionů €. Navíc firma oznámila jednorázové náklady ve výši 200 milionů €, což jde hlavně na vrub strategického přezkoumání, které má znovu nastartovat růst v roce 2024.
Sázka na jednu kartu se nevyplácí
Na první pohled se může zdát, že problém spočívá v kolekci Yeezy, ale ta je ve skutečnosti jen částí problému. I když odečtete zářez, který po sobě tato kolekce zanechala, dosáhla by firma letos sotva rovnovážných výnosů. A to je oproti předchozím letům značný rozdíl. Sám fakt, že management dovolil, aby výnosy z provozní činnosti závisely do takové míry na jediném partnerství, znamenal značné podnikatelské riziko, ale pokud Adidas ani po odečtení ztrát z Yeezy nedosáhne při tržbách 22 miliard € skoro žádného zisku, má podstatně větší problém.
Když se totiž podíváme na trajektorie růstu tržeb Nike a Adidas, uvidíme, že Adidas za Nike výrazně zaostával ještě před svými problémy s kolekcí Yeezy. Zčásti za to může pokles čínských tržeb kvůli výrokům firmy ohledně bavlny ze Sin-ťiangu a uvalení západních sankcí na Čínu. Nejen tyto výroky, ale i vzestup čínských výrobců sportovního oblečení a fakt, že si čínští spotřebitelé vybrali raději domácí značku, měly na podnikání společnosti Adidas vážné dopady. Ani klesající obliba na čínském trhu v kombinaci s problémy kolem Yeezy ale pořád nestačí na vysvětlení nižšího růstu tržeb v porovnání s Nike.
Tržby firmy Adidas dosahují jen 45 % objemu tržeb Nike, navíc má výše uvedené problémy s růstem a ztratila rok strategickým přezkoumáním, takže by sebou měla hodit. Jestli konkurenci rychle nedožene, riskuje, že zůstane v prachu cesty a Nike už nedožene nikdy.