Praha 3. ledna (ČTK) – Hospodaření státu loni skončilo s přebytkem 2,9 miliardy korun. Na tiskové konferenci o tom dnes informovala ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). V roce 2017 vykázal státní rozpočet schodek 6,2 miliardy korun a o rok dříve přebytek 61,8 miliardy korun. Podle ministerstva financí je loňské číslo druhým nejlepším výsledkem od roku 1996. Schválený rozpočet na loňský rok počítal se schodkem 50 miliard korun.

Za lepším výsledkem je podle MF i ekonomů především dobrý výkon ekonomiky, který se projevil v lepším než plánovaném výběru daní a sociálního pojištění. „Hlavní vliv lepšího než plánovaného výsledku tak lze spatřovat v překročení rozpočtu daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o zhruba 20 miliard korun a také v překročení rozpočtu ostatních příjmů také o zhruba 20 miliard korun,“ informovalo MF.

U výdajů se podle ministerstva pozitivně projevilo řízení obsluhy státního dluhu, což vedlo proti plánům k úspoře 4,5 miliardy korun.

Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška bylo lepší než plánované hospodaření způsobeno především silným růstem zaměstnanosti a mezd, který se promítl do vysokého přírůstku sociálního pojistného. „Stejná příčina pak umožnila solidní růst spotřeby, který se odrazil ve výběru DPH. Na straně výdajů přispěly k lepšímu výsledku oproti očekávání nižší úrokové náklady na obsluhu státního dluhu,“ uvedl.

Celkové příjmy státního rozpočtu loni stouply meziročně o 130,3 miliardy korun na 1403,9 miliardy korun. Celkové výdaje vzrostly o 121,2 miliardy na 1401 miliard korun. MF upozornilo, že nejvíce překročily rozpočet příjmy z rozpočtu EU, o 49,2 miliardy korun. Zároveň naplánovaný rozpočet převýšily i výdaje, které byly ze státního rozpočtu předfinancovány a určeny na společné programy EU a ČR, a to o 44,1 miliardy korun.

Schillerová upozornila, že ministerstvo při plánování rozpočtu vychází z odhadů v makroekonomické prognóze. „Když ministerstvo vytváří plán státního rozpočtu, tak vychází z určitého konzervativního odhadu příjmů v makroekonomické prognóze. A vždy se pohybujeme ve středu odhadů jednotlivých institucí,“ uvedla.

Celkové daňové příjmy včetně sociálního a zdravotního pojištění stouply loni meziročně o 83,3 miliardy na 1239 miliardy korun a překročily plán o 19,7 miliardy korun. Samotné daňové příjmy meziročně stouply o 36,5 miliardy na 725,8 miliardy korun a plán překročily o 3,5 miliardy korun.

Příjmy rozpočtu z daně z přidané hodnoty (DPH) meziročně stouply o zhruba pět procent na 279 miliard korun. To bylo o zhruba dvě miliardy méně, než MF plánovalo. Důvodem je podle úřadu neplánované odložení účinnosti třetí a čtvrté fáze EET.

Výběr spotřebních daní včetně tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření stoupl o tři procenta na 159,3 miliardy Kč. Inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo 117,5 miliardy Kč, což znamenalo meziroční růst o dvě procenta.

Nejvíce peněz je v rámci běžných výdajů každoročně vynakládáno na sociální účely. Loni na ně šlo 556,6 miliardy Kč, což je meziroční růst o zhruba 26,6 miliardy Kč. Na tom se podílely zejména výdaje na důchody s růstem o 19,4 miliardy korun.

Kapitálové, tedy investiční výdaje rozpočtu loni stouply o 37,9 miliardy na 119,6 miliardy korun. Z celkové částky bylo 64,7 miliardy korun určeno na financování společných programů EU a ČR. „Rostoucí investiční aktivitu státu potvrzuje i skutečnost, že za poslední čtyři měsíce bylo v rámci kapitálových výdajů ze státního rozpočtu čerpáno 71,2 miliardy korun, zatímco za období prvních osmi měsíců to bylo jen 48,5 miliardy korun,“ uvedlo MF.

Na letošní rok ministerstvo financí naplánovalo státní rozpočet se schodkem 40 miliard korun, což kritizuje opozice. Schillerová uvedla, že MF opět vycházelo z konzervativního odhadu příjmů rozpočtu. „A do toho musíte zakomponovat priority a těmi jsou navýšení důchodů. A neustále dorovnáváme deficit v platech veřejného sektoru,“ uvedla.

Hospodaření státu v miliardách korun:

Rok Saldo státního rozpočtu
1993 1,1
1994 10,4
1995 7,2
1996 – 1,6
1997 – 15,7
1998 – 29,3
1999 – 29,6
2000 – 46,1
2001 – 67,7
2002 – 45,7
2003 – 109,1
2004 – 93,7
2005 – 56,3
2006 – 97,6
2007 – 66,4
2008 – 20
2009 – 192,4
2010 – 156,4
2011 – 142,8
2012 – 101
2013 – 81,3
2014 – 77,8
2015 – 62,8
2016 + 61,8
2017 – 6,2
2018 + 2,9

Zdroj: MF