Navzdory celosvětovému nedostatku polovodičů, který vyvolává obavy o další vývoj v automobilovém průmyslu, tržby Toyoty za tři měsíce do konce června stouply o 72,5 procenta na 7,94 bilionu JPY (1,56 bilionu Kč). Provozní zisk se zvýšil na rekordních 997,49 miliardy z 13,92 miliardy jenů ve stejném období loni. Analytici v anketě společnosti Refinitiv čekali provozní zisk 752 miliard jenů.

Toyota těžila i ze svého plánu na zajištění nepřetržitého provozu, který vypracovala v reakci na neštěstí v jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011. Plán vyžaduje, aby dodavatelé automobilky měli zásoby čipů na dva až šest měsíců, v závislost na době od objednávky po dodání. Firma tak má vysoké zásoby polovodičů – které se používají prakticky ve všem, od systémů údržby motorů až po bezpečnostní a zábavní systémy – i v době globálního nedostatku. Ten zasáhl výrobu konkurentů, jako je Hyundai Motor a Ford Motor. V poslední době se však Toyota potýká s výrobními problémy v Thajsku, kde v červenci přerušila výrobu aut ve třech závodech kvůli nedostatku součástek v souvislosti s pandemií.

Největší japonská automobilka zatím ponechala beze změny dosavadní výhled na celý fiskální rok, a to kvůli nejistému vývoji vzhledem k šíření covidu-19 v rozvíjejících se zemích, nedostatku čipů a vyšším nákladům na suroviny a součástky. U čistého zisku počítá s růstem o 2,4 procenta na 2,3 bilionu JPY. Provozní zisk čeká 2,5 bilionu jenů, zatímco analytici čekají provozní zisk 2,88 bilionu JPY. U prodeje aut firma čeká podle médií růst na 8,7 milionu z loňských 7,65 milionu.

Zdroj: ČTK

1 komentář

Comments are closed.