V březnu ale lze čekat návrat maloobchodních tržeb k meziročnímu růstu, neboť loňské jarní měsíce představují nízký základ pro meziroční srovnání s tím, jak bylo fungování maloobchodu omezeno v souvislosti s nástupem první vlny pandemie.
Maloobchodní tržby vykázaly v únoru neočištěný meziroční pokles o 5,8 %, zatímco trh očekával propad o 8 %. Kalendářně očistěný meziroční pokles tržeb byl ještě mírnější, v únoru činil 3 %.
Na výkon maloobchodu dopadají uzavírky související s pandemií, zároveň je ale vidět, že jak prodejci, tak spotřebitelé se dokázali s trvajícími omezeními vypořádat lépe, než se čekalo.
Za zmínku stojí nárůst prodejů skrze internet a zásilkové služby o 41,7 %, což je nesilnější nárůst tržeb pro tuto formu prodeje od loňského dubna. Kamenné prodejny ale v rámci uzavírek čelí z podstaty věci pokračujícímu poklesu prodejů, situace je dramatická zejména v případě oděvů a obuvi anebo u výrobků pro kulturu a sport.
Prodeje motorových vozidel v únoru klesly meziročně o 2,4 %, což v porovnání s propadem pozorovaným v loňském roce není špatný výsledek. Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 %.
Letos by se měl maloobchod v celoročním vyjádření vrátit k mírnému růstu, prvním meziročně kladný měsíc bude velmi pravděpodobně již březen.
Autor: Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments