Na automobilový průmysl dopadá nedostatek potřebných komponent, zejména čipů, což je patrné nejen v tuzemském průmyslu, ale také v dalších evropských zemích. Situace v odvětví výroby motorových vozidel vedla také ke zpomalení růstu nových objednávek v tuzemském průmyslu jako celku, ačkoliv většina ostatních průmyslových odvětví si drží slušný růst objednávek.
Průmyslová výroba v září propadla meziročně o 4,0 %, zatímco trh očekával pokles o 1,7 %. Na bázi očištěné o vliv pracovních dní jde o nejhorší meziroční výsledek od loňského června. Na tuzemském průmyslu se projevují komplikace a zpožďování v dodávkách surovin a potřebných dílů, což vede k uzavírkám či prodlevám ve výrobě, především v odvětví výroby motorových vozidel.
Výroba motorových vozidel letos v září vykázala meziroční pokles o 33,5 % a ačkoliv většina průmyslových odvětví vykázala v září meziroční růst výroby, tak rozsah poklesu výroby motorových vozidel kombinovaný s váhou tohoto odvětví přispěl k tomu, že klesla průmyslová výroba jako celek. Příspěvek výroby motorových vozidel k celkovému meziroční výkonu průmyslové výroby za letošní září činil -7 procentních bodů.
Negativní dopady nedostatku čipů na automobilový průmysl vykázala například také v uplynulých dnech zveřejněná data o průmyslové výrobě za letošní září z Německa a Maďarska. Pokles aktivity v odvětví výroby motorových vozidel se negativně projevil také na vývoji zakázek v tomto odvětví, v srpnu klesly meziročně o 23,2 %.
Ve většině ostatních odvětví nové zakázky stále slušně rostou, významných tahounem tohoto meziročního růstu jsou ovšem zřejmě často vyšší ceny, spíše než rostoucí objem zakázek. Čerstvé zprávy z odvětví výroby motorových vozidel naznačují, že by se výroba v listopadu mohla zvednout díky tomu, že se podařilo zajistit dodávky čipů a provozy se tak mohly restartovat. Nicméně, rizika výpadků v dodávkách potřebného materiálu a dílů zřejmě budou přítomné i v dalších měsících a situace se může trvale zlepšit až v průběhu roku 2022.
Za celý loňský rok tuzemská průmyslová výroba klesla o 7,2 %, letos se velmi pravděpodobně dočkáme růstu blízkému devíti procentům. Za silný letošní celoroční růst průmyslové výroby ovšem budeme vděčit výkonu zaznamenanému v období od letošního března do července, kdy růstu výroby pomáhaly i statistické efekty dané tím, že na rozdíl od loňského roku průmysl fungoval v zásadě naplno. Počínaje srpnem ovšem na aktivitu začaly výrazněji dopadat problémy v dodávkách potřebných dílů, což platí zejména o automobilkách. Stále platí konstatování, že komplikace v dodávkách surovin a potřebných komponent mohou v dalších měsících vést k výkyvům výroby a brzdit celkový růst zejména v automobilkách a s nimi provázaných odvětvích.
Autor: Radomír Jáč, hlavní ekonom, Generali Investments CEE