nio, elektromobil

Celou planetu trápí nedostatek čipů. Malé kusy křemíku jsou totiž potřeba téměř všude, od elektroniky přes infrastrukturu až po automobily. A právě poslední ze jmenovaných odvětví kvůli jejich nedostatku zabředlo do vážné krize. Propadají se tržby, klesá výroba aut a některé podniky, jako např. Škoda Auto, dočasně ukončují provoz. Problém ale jen tak neskončí, návrat k normálu přijde nejspíše až koncem příštího roku.

Potíže na trhu s polovodiči se objevily s příchodem koronavirové pandemie. V důsledku hromadných lockdownů razantně narostla poptávka po domácí elektronice (notebooky, herní konzole) i do cloudových řešení, avšak kvůli uzavření továren po světě došlo k výraznému snížení výrobních kapacit.

Dodavatelé čipů vzniklou situaci řešili tak, že svojí produkci částečně přesměrovali do odvětví domácí a kancelářské elektroniky právě na úkor motorových vozidel – kvůli většímu potenciálu zisku, ale také proto, že na začátku epidemie některé automobilky jednostranně zrušily již dohodnuté objednávky „křemíku“ (což se nyní ukazuje jako fatální chyba, mj. z důvodu ztráty důvěry).

Vzniklá nerovnováha byla posílena trvajícími výpadky mezinárodního obchodu, čímž se zdražují suroviny obecně, ale bohužel i problémy klíčových dodavatelských firem z důvodu tzv. vyšší moci. Továrny na výrobu čipů v Texasu se potýkaly s extrémními mrazy a s black-outem, japonský závod na specializované automobilové polovodiče vyhořel a Tchaiwanský gigant TSMC musel omezit výrobu kvůli suchu (výroba čipů žádá obrovské množství vody). V létě navíc došlo k nárůstu počtu nakažených v Malajsii i v dalších zemích jihovýchodní Asie, což zapříčinilo uzavírku specializovaných továren.

Mezinárodní business, neprozřetelně spoléhající na dodávky just-in-time (ušetří se peníze za skladování), dostal tvrdou ránu. Podle poradenské společnosti Alix partners přijde automobilový průmysl do konce roku o 210 mld. dolarů (4,5 bilionu Kč) a produkce aut se sníží o téměř 8 milionů vozů. České sdružení automobilového průmyslu oznámilo, že jen v tuzemsku se letos nevyrobí 250 000 aut, což bude znamenat ztrátu 200 miliard korun.

Škoda Auto se kvůli potížím rozhodla do konce roku úplně přerušit výrobu, problémům se ale nevyhnou ani další firmy v oboru. Např. kolínská Toyota Manufacturing již během jara dočasně zastavovala provoz a podnik snižuje letošní celosvětové tržby o 15 %.

Na vzniklou krizi se rozhodla zareagovat vláda, podle všeho se bude aktivovat program Antivirus s kompenzací 60% náhrady mzdy do 29 000 korun – konkrétní podoba záchranného plánu se projedná na nejbližší schůzi kabinetu. Potíže ale jen tak neskončí. Optimistické odhady hovoří o tom, že se trh vrátí do rovnováhy v polovině příštího roku, ty pesimističtější mluví až o začátku r. 2023, kdy se zprovozní nové továrny. Je však zřejmé, že „čipový hladomor“ je další úder těžce zkoušenému odvětví, které je samo o sobě (např. vlivem zelených plánů EU) ve vážných problémech.