Prodej automobilů v Číně se v září meziročně snížil o 5,2 procenta na 2,27 milionu vozů. Klesá tak už 15 měsíců za sebou. Oznámil to dnes čínský svaz výrobců automobilů (CAAM). Září přitom bývá měsíce, kdy se prodej zpravidla zvyšuje. V srpnu prodej klesl o 6,9 procenta a v červenci o 4,3 procenta.

Loni se prodej aut snížil v celoročním srovnání poprvé od 90. let. Čínská ekonomika totiž zpomaluje a podepisuje se na ní také obchodní válka se Spojenými státy. Ještě před třemi lety rostl prodej aut v Číně z roku na rok dvouciferným tempem.

Září a říjnu se v tomto odvětví v Číně říká „zlaté září“ a „stříbrný říjen“. Tyto dva měsíce jsou totiž považovány za hlavní sezonu prodeje aut, kdy zákazníci po létě zpravidla nakupují.

Svaz CAAM dříve uváděl, že ve druhém pololetí očekává zlepšení, za celý rok ale očekává pokles prodeje o pět procent na 26,68 milionů aut.

Na poklesu prodeje aut na tradiční paliva se podle CAAM, analytiků, prodejců i zákazníků podepsala skutečnost, že 15 měst a provincií, které pokrývají tři pětiny čínského automobilového trhu, zavedlo nové emisní standardy s předstihem – vláda nejzazší termín stanovila na konec roku 2020.

Prodej aut na nové způsoby pohonu, kam patří elektrické hybridní vozy, čistě elektrické vozy a vozy s vodíkovým pohonem, se v září také snížil, a to už potřetí za sebou. Propadl se o 34,2 procenta po srpnovém poklesu o 15,8 procenta.

Zdroj: ČTK