Za celé první pololetí se v zemích EU prodalo 4,28 milionu aut, což je o 38,1 procenta méně než ve srovnatelném období loňského roku.
Pokles v červnu vykázaly trhy ve všech zemích unie s výjimkou Francie, kde se prodalo o 1,2 procenta aut více. Odlišný vývoj ve Francii souvisí podle ACEA se zaváděním vládních pobídek na podporu prodeje nízkoemisních vozidel. Ostatní velké evropské trhy vykázaly všechny dvouciferný pokles – ve Španělsku se prodalo o 36,7 procenta méně vozů, v Německu o 32,3 a v Itálii o 23,1 procenta méně aut.
Podle automobilového experta EY Petra Knapa byl červnový výsledek mírně lepší, než se očekávalo. „Pozitivní je Francie, kde zřejmě zafungoval efekt odložené poptávky. Skoro třetinový propad v Německu je naopak varovný, ale myslím, že loni to byl silný měsíc, a proto srovnání vypadá hůře. škodu opět předběhly francouzské značky, ale tržní podíl blížící se šesti procentům v EU je velký úspěch,“ řekl Knap ČTK.
Výhled na celý letošní rok je podle Knapa stále nejistý, pokles může být v rozmezí 15 až 25 procent. „Rozhodne září a říjen, podle vývoje nákazy, státních intervencí, plynulosti výroby a hlavně celkového optimismu firem a domácností,“ dodal.
Český Svaz dovozců automobilů již dříve uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v červnu meziročně snížil o 2,64 procenta na 25.932 aut. V prvním pololetí pak téměř stagnoval na 143.784 vozů.
Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v červnu prodej v zemích EU meziročně klesl o 12,4 procenta na 51.414 vozů. Za první pololetí se snížil o 28,8 procenta na 243.020 vozidel. Podíl této značky na unijním trhu se nicméně v červnu meziročně zvýšil na 5,4 ze 4,8 procenta a za pololetí stoupl na 5,7 ze 4,9 procenta před rokem.
Zdroj: ČTK