Minulý článek pojednával o tom, jak najít perspektivní obor – jinými slovy ve kterém rybníku bude rybář lovit. Jedná se ve zkratce o odvětví s dlouhodobými stabilními zisky. V prvé řadě to mohou být sektory běžných lidských potřeb v podobě potravin, nápojů či hygienických prostředků. Pokud investor hledí na zajímavější růstový potenciál, pak připadají v úvahu obory „ve stínu“ technologií jako třeba telekomunikace, data nebo energetika. Silným trendem budoucích roků je taktéž zdravotnictví, farmacie, ekologie (zejména vodohospodářství či recyklace odpadů). Všechny tyto obory mají slibné vyhlídky do budoucna.
Pokud však najdeme správný rybník, lov teprve začíná. Ve vytipovaném sektoru je vhodné vybrat podniky se silným postavením – samozřejmě mohou být zajímavé i „malé, dravé ryby“, avšak pro dlouhodobé investování je jistější se spolehnout na ty, kteří si již vydobyli své pozice. Na společnosti s významným jménem a know-how, jež není snadné napodobit. Tyto firmy pak lépe obstojí nepředvídatelným událostem i konkurečnímu boji a ze svých aktivit vytváří silný, stabilní přísun hotovosti.
Jejich nalezení může být poměrně snadné, mnozí premianti mají velmi známá jména. Příkladem uvedených podniků je např. Coca-Cola, McDonalds či The Kraft Heinz v sektoru nápojů/potravin nebo Visa, Mastercard a Bank of America v odvětví financí. Ve zdravotnictví nebo farmacii je jedním z nejvýznamnějších hráčů Biogen (mj. nedávno vyvinul lék na Alzheimerovu chorobu), Merck (farmaceutická a chemická společnost s historií od r. 1668!) nebo Teva Pharmaceuticals (největší světový producent generických (ne-patentových) léčiv řadící se do top dvacítky farmaceutických firem).
Co se týče běžných domácích potřeb, mnohým z nás se jistě vybaví značky Ariel, Pampers, Old Spice či Gillette, které spojuje koncern Procter and Gamble. A pokud zabrousíme přímo do ČR, téměř všichni znají energetického giganta ČEZ.
Je více, než jasné, že povedená minulost a nynější dobré postavení rozhodně neznamenají úspěch v budoucnu, nicméně určité vodítko tu je. Společnost, jež na trhu podniká od 17. století, obstojí pravděpodobně i během příští krize. Světoznámý nápoj nebude zřejmě „jen tak“ vytlačen slabšími hráči a kolekce oblíbených značek do domácnosti vytváří téměř neporazitelný tým.
Mnohé z těchto akcií se navíc nachází v trochu přehlížených oborech, které nejsou v hlavním světle reflektorů (jako např. technologické tituly) a tak může být jejich tržní cena blíže jejich reálné hodnotě prověřené dobou.