makro, velkoobchod, zisk

Velkoobchody Makro Cash & Carry vykázaly v České republice za účetní rok od 1. října 2021 do 30. září 2022 čistý zisk ve výši přibližně 155,1 milionu korun. Společnost se tak dostala ze ztráty, která ve finančním roce 2020/2021 činila asi 13,1 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy zveřejněné ve Sbírce listin. Tržby velkoobchodů Makro podle ní v minulém účetním období dosáhly 32,1 miliardy korun, meziročně vzrostly ze zhruba 26,2 miliardy korun. Makro je součástí nadnárodní skupiny Metro AG, jejímž hlavním akcionářem je český miliardář Daniel Křetínský.

Nepříznivé období

Hospodářský výsledek Makra v roce 2020/2021 podle dřívějšího vyjádření zástupců společnosti výrazně ovlivnilo uzavření stravovacích provozů kvůli epidemii koronaviru. Podnikatelé z gastronomie jsou dlouhodobě nejvýznamnějšími odběrateli Makra.

V Česku má Makro 13 velkoobchodních center, což je stejný počet jako v roce 2020/2021. Tři jsou v Praze, další pak v Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Ústí nad Labem, Liberci, Olomouci, Ostravě, Plzni a Zlíně.

K 30. září 2022 společnost Makro v Česku zaměstnávala průměrně 3331 lidí, meziročně tento počet klesl o 16. Osobní náklady, tedy výdaje na mzdy, sociální zabezpečení, zdravotní pojištění a benefity pracovníků, se zvýšily asi o 27 procent na 2,5 miliardy korun, vyplývá z uzávěrky.

Spolupráce

Od roku 2012 Makro v Česku také maloobchodníkům nabízí partnerskou alianci Můj obchod. Síť podle informací na webu v současné době zahrnuje více než 600 obchodů. Ke konci května loňského roku jich bylo 585, uvedli už dříve zástupci firmy.

Společnost Makro Cash & Carry ČR je součástí nadnárodní skupiny Metro AG, která má přibližně 678 velkoobchodních center ve 24 zemích. Ve finančním roce 2021/2022 dosáhla společnost zisku EBITDA před započtením úroků, daní a odpisů ve výši asi 1,4 miliardy eur (zhruba 34,2 miliardy korun), což byl meziroční nárůst z 1,2 miliardy eur (zhruba 29,3 miliardy korun).

Společnost Metro v lednu tohoto roku oznámila, že získala čtvrtinový podíl v on-line supermarketu Košík.cz. Zázemí Makra Košíku tak mimo jiné umožnilo nákupy do regionů rozvážet rychleji. Podobně Košík a Metro od loňského roku spolupracují v bulharském hlavním městě Sofie. Pokud český e-shop začne potraviny rozvážet i v dalších zemích střední a východní Evropy, může se čtvrtinový podíl Metra v Košíku rozšířit na 30 procent, informovala dříve německá firma.

zdroj: čtk