Prodej osobních automobilů v Číně se navzdory nejistotě ohledně vývoje ekonomiky zvyšuje. Čínský svaz osobních automobilů (CPCA) dnes podle agentury Reuters oznámil, že za první tři čtvrtletí prodej meziročně vzrostl o více než dvě procenta na 15,41 milionu vozů. V samotném září se meziročně zvýšil dokonce o téměř pět procent a mírně překročil dva miliony vozů. Tempo růstu tak zrychlilo ze zhruba dvou procent v srpnu. Vývoz osobních aut z Číny se podle údajů CPCA v září zvýšil dokonce o 50 procent po srpnovém nárůstu o 31 procent.
Růst čínské ekonomiky
Čína je největším automobilovým trhem na světě. Prodej aut s alternativním pohonem označovaných jako NEV (New Energy Vehicles) se v září na čínském trhu zvýšil o zhruba 22 procent, tempo růstu nicméně zpomalilo z téměř 35 procent v předchozím měsíci. Kategorie NEV zahrnuje čistě elektrická auta, hybridní automobily a vozy s vodíkovým pohonem. Její podíl na celkovém prodeji osobních vozů v Číně v září činil téměř 37 procent.
Čínská ekonomika se letos zotavuje z negativních dopadů přísných opatření proti šíření koronaviru. Hospodářské oživení však v průběhu roku začalo ztrácet na tempu, negativní vliv na vývoj čínské ekonomiky mají mimo jiné problémy v tamním realitním sektoru.
Koupili byste si byt nebo auto?
Generální tajemník CPCA Cchuej Tung-šu dnes uvedl, že krize na realitním trhu je pro poptávku po automobilech příznivá, protože řada lidí nyní dává přednost koupi vozu před investicí do bydlení. Celkově však spotřebitelská nálada kvůli nejistotě ohledně vývoje ekonomiky zůstává na relativně nízké úrovni, píše agentura Reuters.
Důležitým zdrojem růstu čínského automobilového sektoru je i nadále export. Na ten by nicméně mohlo mít negativní dopad nedávné rozhodnutí Evropské komise zahájit oficiální vyšetřování čínských státních dotací pro domácí výrobce elektromobilů. Šéfka EK Ursula von der Leyenová minulý měsíc obvinila Peking, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky obrovským státním dotacím.
zdroj: čtk