plyn

Technologie stanice podle firmy umožňuje natankování všech značek nákladních aut na LNG. „Jedná se o vozy značky Volvo, Scania a Iveco. Řidiči zvládnou natankovat po krátkém zaškolení sami a doba čerpání je stejná jako u dieselových vozů. Do deseti minut je nádrž plná,uvedl za GasNet Filip Dostál.

Podle webu cng4you.cz, který tuzemský trh se stlačeným zemním plynem (CNG) a LNG sleduje, byla v prvním čtvrtletí letošního roku v ČR v provozu jedna plnicí stanice na LNG v Lounech a tři stanice mobilní. V provozu je devět vozidel na toto palivo. Nákladní vozy na LNG se v ČR poprvé v běžném provozu objevily loni. Spotřeba tohoto paliva loni v ČR činila 0,9 milionu metrů krychlových, uvedl už dříve Český plynárenský svaz (ČPS). Podle dat Svazu dovozců automobilů je v Česku registrováno zhruba 8,2 milionu vozidel všech kategorií.

GasNet dnes uvedl, že zájem o LNG jako o ekologické palivo stoupá v celé Evropě. Připomněl, že podle Národního akčního plánu čisté mobility by mělo do roku 2030 jezdit po českým silnicích 6900 nákladních vozidel na LNG, které by měly mít k dispozici 30 plnicích stanic. „V současnosti je zkapalněný zemní plyn obecně považován za velmi perspektivní palivo. Dynamický růst pozorujeme i jinde v Evropě, v poslední době zejména v Německu, Itálii, Francii a Nizozemí. V této oblasti vidíme velký potenciál také pro Českou republiku,řekl finanční ředitel skupiny GasNet Thomas Merker.

Generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř loni v létě uvedl, že využívání LNG českými dopravci zatím brání nedostatek stanic a pořizovací cena nákladních vozů na toto palivo, která je vyšší než u jejich naftových verzí. I přesto se podle něj LNG brzy může stát příležitostí především z pohledu ekonomiky provozu.

Pořizovací cena nákladního automobilu na LNG je podle jeho tehdejšího vyjádření zhruba o polovinu vyšší než u nafty, kde se cena pohybuje kolem 70.000 až 80.000 eur (kolem dvou milionů korun). Podle ČPS tento náklad kompenzuje čtvrtinová úspora nákladů na pohonné hmoty při použití LNG.

Výhodnost CNG a LNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň. Od letošního roku činí spotřební daň na metr krychlový obou plynů jako automobilového paliva 2,80 Kč proti 12,84 Kč za litr benzinu.

Zdroj: ČTK