Je známým faktem, že během korekce trhu vznikají možnosti k nákupu akcií za ceny výhodnější, než je obvyklé. Tato příležitost se právě naskytla na akciovém trhu společností, vyrábějících elektromobily. Stalo se tak z velké části i kvůli jejich strmému růstu v letech předchozích. Vybrali jsme tedy tři z těchto akcií, jejichž nákup by se v dlouhodobém horizontu měl vyplatit.
Rivian (NASDAQ:RIVN)
V nabídce společnosti jsou momentálně tři typy elektrických automobilů – pickup, SUV a dodávka. Tím se Rivian odlišuje od konkurence, která obvykle nabízí spíše menší, osobní vozy. Jejich elektrický pickup, model R1T, se vůbec stal v září 2021 úplně první plně elektrickým vozem svého druhu na trhu. Navíc získal ocenění Truck of the Year 2022 od magazínu MotorTrend.
Poptávka po vozech Rivianu navíc silně převyšuje momentální nabídku. V prosinci obdržela společnost více než 70 000 předběžných objednávek. Očekává se také výroba 100 000 dodávek pro globálního giganta Amazon, který vlastní ve společnosti skoro pětinový podíl. I proto se dá předpokládat, že se Rivian na trhu s elektrickými pickupy a dodávkami, který je zatím ještě v plenkách, může velmi solidně etablovat.
Volkswagen (OTC:VWAGY)
Německá automobilka je druhým největším výrobcem automobilů na světě. Na rozdíl od Rivianu je to již zaběhlá značka, která se rozhodně nezaměřuje výhradně na vozidla s alternativním pohonem – její investice do elektrifikace jsou v poslední době ale značné. Do roku 2026 je společnost ochotna vynaložit za tímto účelem více než 50 miliard eur. Na konci desetiletí pak Volkswagen očekává, že polovina všech jeho prodaných vozidel bude elektrická. Trend v je u VW naprosto jednoznačný – prodej elektromobilů vloni vzrostl v porovnání s rokem 2020 o 95 %.
Volkswagen očekává, že mu momentální značné investice umožní nejen vyrábět elektromobily kvalitně, ale také levně. Toho chce docílit tak, že si bude sám vyrábět vlastní baterie. Do roku 2030 by mělo být v Evropě postaveno šest továren této automobilky s celkovou výrobní kapacitou 240 GWh. Jakožto jedna z nejznámějších automobilek, která může na novém trhu využít letité zkušenosti, by Volkswagen měl být na trhu s elektrickými auty úspěšný.
Ford (NYSE:F)
Tradičně platí, že akcie společností, zabývajících se čistě elektroauty, jsou oceněny výše, než cenné papíry tradičních automobilek. Stojí za tím přesvědčení, že elektromobily mohou, ve srovnání s vozidly se spalovacími motory, generovat vyšší marže.
Faktem ale je, že letití výrobci, jako například právě Ford, mají oproti novým společnostem na automobilovém trhu určité výhody. Tou úvodní je pochopitelně silné povědomí o značce mezi lidmi. Dále pak může uplatnit své bohaté zkušenosti s výrobou v kapitálově náročném odvětví.
Ford plánuje do konce příštího roku zvýšit kapacitu výroby elektrických aut na 600 000 vozů. Na konci desetiletí pak předpokládá, že skoro polovina dodávek, které každý rok vyrobí, pojede na elektřinu. V tuto chvíli se jejich prodeje elektromobilů opírají hlavně o Mustang Mach-E, jelikož tento model elektrického SUV byl vloni druhým nejprodávanějším svého druhu v USA. Co se budoucího vývoje týče, Ford obdržel již 200 000 rezervací na připravovaný elektrický pickup F-150 Lightning, přičemž s dodávkami by měl začít na jaře. Předpokládá se tedy, že Ford se stane jedním z tahounů probíhajícího přechodu na elektromobilitu.
[…] bude lithium klíčovou komoditou a přírodním zdrojem 21. století, protože se používá v elektromobilech, ale také v elektronickém komunikačním zařízení. „Pokud se ukáže, že máme domácí […]