něměcká vlajka

Export z Německa se v lednu zvýšil o 6,3 procenta, což je mnohem více, než se čekalo. Poptávka po německém zboží se zvýšila jak v zemích Evropské unie, tak i v Číně. Vyplývá to z dat, která dnes zveřejnil německý statistický úřad. Podíl exportu na hrubém domácím produktu (HDP) Německa je velmi vysoký, země tak pocítila dopady oslabení globální ekonomiky ze všech evropských států nejvíce.

Dvojnásobek

Analytici v anketě agentury Reuters očekávali, že vývoz na začátku roku vzroste o 1,5 procenta. Dovoz se v lednu ve srovnání s prosincem zvýšil o 3,6 procenta, což je dvakrát více, než se čekalo.

Za nárůstem vývozu jsou především dobré obchody v Evropě. Německé podniky, na kterých je závislá řada českých firem, prodaly do členských států EU zboží v hodnotě 75,8 miliardy eur (1,9 bilionu Kč). To je o 8,9 procenta více než v předchozím měsíci.

Po očištění o kalendářní a sezonní vlivy se z Německa vyvezlo zboží v hodnotě 135,6 miliardy eur, dovoz pak činil 108 miliard eur.

Nejdůležitějším zákazníkem Německa zůstaly Spojené státy, přestože obchod s nimi klesl o 1,7 procenta na 12,5 miliardy eur. Vývoz do Číny vzrostl o 7,8 procenta na 8,1 miliardy eur, zatímco vývoz do Británie klesl o 8,1 procenta na 6,8 miliardy eur.

„Dobrý začátek roku“

„Pro vývoz je to dobrý začátek roku. Po výrazném zhoršení v prosinci ale bylo velmi pravděpodobné, že se v lednu dočkáme kladného čísla,“ uvedl hlavní ekonom VP Bank Group Thomas Gitzel.

V loňském roce export z Německa klesl v důsledku slabé globální ekonomiky. Proti předchozímu roku se snížil o 1,4 procenta na 1,56 bilionu eur.

Podle průzkumu institutu Ifo se po slabém začátku roku nálada v německém exportním průmyslu v únoru mírně zlepšila. Kielský institut pro světovou ekonomiku ale dnes zveřejnil prognózu, podle které vývoz v letošním roce pravděpodobně klesne o 1,7 procenta. Na příští rok institut odhaduje růst exportu o tři procenta, zejména díky postupnému oživení světového obchodu.

zdroj: ČTK