Obchodní řetězec Penny Market v ČR loni zvýšil meziročně zisk o 22 procent na 1,153 miliardy korun. Tržby řetězce vzrostly meziročně o 15,5 procenta na 48,7 miliardy korun. Ke konci loňského roku provozovala společnost 409 prodejen. Vyplývá to výroční zprávy společnosti. Penny Market je součástí německé skupiny REWE Group, do které patří také řetězec Billa. Skupině loni zisk meziročně klesl o třetinu.
Skupina REWE loni zvýšila tržby o 10,4 procenta na 84,4 miliardy eur (přes dva biliony korun). Čistý zisk jí ale klesl o 33,4 procenta na 503,5 milionu eur (zhruba 12,27 miliardy korun). Konkurenční Schwarz Gruppe, do které patří obchody Kaufland a Lidl, loni tržby zvýšila o 15,4 procenta na 154,1 miliardy eur (3,6 bilionu korun).
Kdo toto nečekal?
Prezident Svazu obchodu a cestovního (SOCR) Tomáš Prouza po čtvrtečním jednání s premiérem Petrem Fialou (ODS) a ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) o cenách potravin v Česku řekl, že obchodní řetězce nebudou mít za loňský rok výrazně lepší hospodářské výsledky než v minulých letech. Rovněž neočekává, že by některému z obchodníků rostly zisky o 50 nebo až 100 procent, jako tomu bylo u některých dodavatelů řetězců.
Penny Market měl zhruba miliardový zisk už v roce 2020, o rok dříve jeho zisk činil 676 milionů korun a v roce 2018 kolem 865 milionů korun. Podle Prouzy zisky obchodních řetězců ovlivní loňský pokles prodejů, protože lidé kvůli vysoké inflaci více šetřili. Podotkl také, že maloobchod byl také jeden z mála sektorů, kde si lidé udrželi reálné mzdy, protože firmy je v reakci na inflaci zvyšovaly.
Penny Market na začátku loňského roku oznámil zvyšování mezd od března v průměru o 7,5 procenta. Loni podle výroční zprávy měla firma v průměru 5905 zaměstnanců, z toho 43 na vedoucích pozicích. Oproti roku 2021 zaměstnávala o 144 lidí více. Společnost loni otevřela 12 nových prodejen a ve dvou ukončila provoz.
Privátní značky řetězců
Penny Market má ve svém sortimentu velký podíl privátních značek. Podle dřívějšího vyjádření mluvčího Tomáše Kubíka tvoří přes 40 procent prodeje a lze očekávat, že v budoucnu to bude až 50 procent. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na základě svého šetření na jaře uvedl, že řetězce začínají se svými privátními značkami konkurovat značkám výrobců. Například u čerstvého mléka je poměr 75 procent vlastních značek vůči 25 procentům takzvaně brandových produktů, tedy značek výrobců potravin, a u mouky tvoří vlastní značky řetězců 80 procent sortimentu. Nižší je podíl u másla, kde značky řetězců tvoří čtvrtinu sortimentu. ÚOHS uvedl, že podle tržeb z roku 2021 má Penny Market na trhu obchodních řetězců podíl 10,6 procenta. Skupina REWE pak téměř 19 procent.
zdroj: ČTK