zisk

Minulý článek pojednával o podílových investicích, které mohou i ve stabilním odvětví dosahovat průměrného ročního zhodnocení okolo 15 % v horizontu dvaceti let. Dvojnásob to platí, pokud se střadatel zaměří na očekávané trendy v budoucnu.

Na trhu existují speciální fondy pro vizionáře zaměřující se na dlouhodobé trendy, např. Erste Future Invest VT (Česká spořitelna), který upřednostňuje akcie se vztahem k tématům budoucnosti (zdraví, inovace, čistá energie), nebo ČSOB Akciový trendy zaměřující se na růst populace v rozvojových zemích, stárnutí společnosti, lepší komunikace, životní prostředí, atd.

Fond České spořitelny byl teprve nedávno založen, avšak druhý jmenovaný je na trhu již několik let a má poměrně šťastnou ruku ve výběru portfolia. Jeho součástí jsou společnosti jako Microsoft, Amazon, Merck (farmacie), Medtronic nebo Visa a Mastercard, se kterými ČSOB Akcový trendy zhodnotil za necelé čtyři roky cca o více než 70 %, tj. okolo 15 % ročně:

graf1

Dalším dobrou perspektivou pro investory je trend spotřebního chování, často s důrazem na rozvojové trhy těžící ze vzestupu střední třídy.

V této souvislosti lze vsadit např. na fond CPR Invest – Global Livestyles (Komerční banka) investující přes 2/3 svých aktiv do společností, které využívají silného růstu tržeb v oblasti ekonomiky životního stylu a naplnění sama sebe. Tzn. správu majetku, digitální technologie, turismus, volný čas, luxusní zboží či oděvy. V portfoliu tak nalezneme třeba amerického maloobchodního prodejce sportovního oblečení Lululemon Athletica, nebo Lowe’s Companies, řetězce provozoven zaměřující se na domácí kutily. Nechybí ani „známí“ hráči jako Amazon, Alibaba či Apple. Tento investiční produkt byl založen v r. 2014 a za tu dobu dosáhl – navzdory koronakrizi – dvojnásobného zhodnocení, v průměru opět přes 10 % ročně. Ještě vyšších výnosů dosáhl jeho „spotřební“ protějšek z ING jménem Fidelity Global Consumer Industries, celkem 146 % za 8 let, tedy okolo 18 % p. a:

Obrázek2

Střadatelé, kteří věří na budoucí vzestup střední třídy třetího světa, mohou vsadit na Fidelity emerging markets (ING) zaměřující se primárně na IT nebo spotřební sektor v Číně, v Indii, na Taiwanu či v Jižní Koreji. Fond však dosáhl za 13 let 64% zhodnocení – tj. 4,9 ročně – což je v porovnání s výše uvedenými produkty slabší.

O něco lepší výnos (za 13 let 96 %, tedy 7,3 % p. a.) má Fidelity Emerging Europe, Middle East and Africa (ING), který je však vykoupen investováním na „horké půdě“. Okolo dvou třetin aktiv se totiž soustředí v Jihoafrické republice a v Rusku. V porftoliu mj. nalezneme známý ropný gigant Lukoil, Sberbank nebo Impala Platinum Holdings, jihoafrickou společnost provozující doly na vzácné kovy:

Obrázek3