Rostly prodeje v Evropě i Asii
Spotřebitelé však stále žízní po pivu. Objem prodeje piva a dalších nápojů společnosti Carlsberg v roce 2022 organicky vzrostl o 5,7 % na 125 milionů hektolitrů. Ale zejména na straně tržeb dosáhl Carlsberg pozitivních výsledků, a to organického růstu o 15,6 % na 70,3 miliardy DKK. Objem prodeje byl tažen především vyšším prodejem v Asii, ale růst zaznamenal i prodej v západní Evropě. K růstu tržeb přispělo všeobecné zvýšení cen, vyšší prodej do on-trade (restaurace, bary atd.) a přesun prodeje k výrobkům s vyšší marží.
Zatímco jsme zaznamenali solidní růst objemu prodeje i tržeb, investory znepokojuje, do jaké míry rostoucí náklady snižují marže, a tím i provozní zisk. V roce 2022 klesly hrubé marže ze 47,5 % na 45,6 % v důsledku rostoucích nákladů pivovarů, zejména na suroviny a energie. V prostředí rostoucí inflace však považujeme za zdravé znamení, že nedošlo k dalšímu stlačení hrubé marže. Také zajištění proti riziku je zatím ušetřilo výrazného růstu cen komodit a energií.
Provozní zisk (EBIT) dosáhl 11,5 mld. dánských korun, což je o 13 % více než v roce 2021 a na vrcholu nejnovějšího výhledu společnosti Carlsberg a výrazně lépe než původní výhled 0-7 %. Konsensuální odhad analytiků činil 11,6 mld. kr. a výsledek tak zaostává za očekáváním trhu.
Carlsberg už není v Rusku. Jak to společnost ovlivnilo?
Přestože společnost Carlberg vykazuje solidní provozní výsledek, je výsledek hospodaření značně zatížen rozhodnutím stáhnout se z ruského trhu. Prodej největšího ruského pivovaru Baltika společností Carlsberg zasáhl hospodářský výsledek za rok 2022 snížením hodnoty ve výši 8 mld. kr. Kč, což je papírová ztráta, která byla vykázána již v první polovině roku 2022, a proto není pro trh překvapením.
Po zohlednění vlivu prodeje v Rusku činí výsledek za rok 8,2 mld. kr. a dává zisk na akcii 56 dánských korun. Z toho budou mít investoři prospěch v podobě navrhované rekordní dividendy ve výši 27 DKK na akcii.
Společnost Carlsberg očekává organický růst provozního zisku v roce 2023 v rozmezí -5 % až 5 %. Vzhledem k letošnímu nárůstu o 13 % a průměrnému nárůstu od roku 2016 o více než 7 % to považujeme za konzervativní výhled. V jinak rozumné zprávě je tento výhled prvkem, který je zklamáním a na který může trh reagovat negativně. Avšak vzhledem k tomu, že rok 2023 je plný nejistot, dává smysl začít rok nízko a překvapit růstem, jakmile společnost Carlsberg dosáhne lepší viditelnosti pro tento rok.