Důležitou součástí vybavení silničních cestovatelů se staly GPS navigace, kterým se během posledních dvaceti let podařilo z trhu prakticky vytlačit tradiční papírové mapy. Data maloobchodního prodejce DATART však ukazují, že i klasické GPS navigace jsou pomalu na ústupu. Počet prodaných kusů v letošním prvním pololetí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesl o pětinu, oproti roku 2019 pak dokonce o 38 %.
„Prodeje GPS navigací výrazně zbrzdila koronavirová pandemie a s ní související utlumení volného pohybu a cestovaní. Ani po rozvolnění všech omezení se však prodeje nevrátily na předpandemickou úroveň,“ vysvětluje Zdeněk Pospíšil, category manažer DATART. Data Českého statistického úřadu přitom ukazují, že celkový objem cestovního ruchu se na předpandemickou úroveň vrátil už vloni, kdy Češi realizovali celkem 13,3 milionů delších cest (4 a více přenocování), jen o 202 tisíc méně než v rekordním roce 2019.
Na dovolenou nejčastěji autem
Právě motorová vozidla volí Češi jako hlavní dopravní prostředek při cestě na dovolenou vůbec nejčastěji. V případě cest po Česku osobní doprava zcela dominuje. V konkurenci autobusové a vlakové přepravy ji vloni volilo 9 z 10 Čechů. Autem však Češi nejčastěji jezdí i do zahraničí. Na celkovém počtů více než 5,25 milionů delších cest se osobní doprava podílela 47 % a těsně tak překonala populární leteckou dopravu (42 %). Celkově autem na dovolenou odcestovalo nejvíce lidí od počátku měření v roce 2011.
„Loňská sezóna byla z pohledu cestování autem vysoce nadprůměrná. Prodeje navigací však navzdory tomu klesly, a to i ve srovnání s pandemií postiženými roky 2020 a 2021, kdy spadl cestovní ruch na minimum. Zásadním faktorem, který negativně ovlivňuje zájem zákazníků, je vytrvalý nárůst popularity navigačních aplikací v chytrých telefonech. Důležitá je zde jejich rostoucí spolehlivost, díky které jim nyní uživatelé důvěřují i na delších cestách, a výrazné snížením cen roamingu v rámci EU. Vliv na prodeje má i postupná obměna vozového parku, kdy mají novější auta GPS navigaci přímo integrovanou v rámci infotainmentu,“ doplňuje Zdeněk Pospíšil.
Nástup chytrých telefonů
Místo klasických GPS navigací na palubních deskách aut postupně přebírají chytré telefony. O jejich rostoucí popularitě jakožto téměř plnohodnotné náhrady tradičních navigací svědčí i stoupající zájem o příslušenství do auta. Prodeje držáků na chytré telefony meziročně stouply o 35 %. S příchodem teplejších měsíců se už od března zájem každým měsícem zvyšuje přibližně o 15 %.
„V důsledku rychlého rozvoje technologií sice dochází k většímu využívání mobilních telefonů, ale navigace mají stále co nabídnout. Do moderních GPS navigací už například není díky integraci WiFi připojení nutné ručně z počítače nahrávat aktualizované mapové podklady,“ popisuje Zdeněk Pospíšil.
Specializované využití GPS navigací
Nadále by se podle něj mohlo GPS navigacím navzdory konkurenci chytrých telefonů dařit v oblastech využití, které na rozdíl od běžných osobních aut vyžadují nestandardní přístup z hlediska návrhu a výpočtu trasy. Přidanou hodnotu, díky které má pro zákazníky smysl si koupit samostatné zařízení, představují zejména funkce optimalizované pro specifické potřeby nejen řidičů, ale i například pěších turistů.
„Ve srovnání s chytrými telefony nabízí GPS navigace výhody, které ocení hlavně profesionálové, ale i lidé, kteří pro své potřeby vyžadují maximální funkčnost a spolehlivost. Kvalitní GPS navigace se díky vyšší citlivosti neztratí ani ve vysoké městské zástavbě nebo složitém terénu blokujícím signál. Nehrozí u nich ani situace, kdy navigaci při průjezdu složitou křižovatkou v tu nejméně vhodnou chvíli přeruší příchozí hovor tak, jako se může stát v případě chytrých telefonů,“ vyjmenovává výhody GPS navigací Zdeněk Pospíšil.
Důležitou součástí vybavení silničních cestovatelů se staly GPS navigace, kterým se během posledních dvaceti let podařilo z trhu prakticky vytlačit tradiční papírové mapy. Data maloobchodního prodejce DATART však ukazují, že i klasické GPS navigace jsou pomalu na ústupu. Počet prodaných kusů v letošním prvním pololetí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesl o pětinu, oproti roku 2019 pak dokonce o 38 %.
„Prodeje GPS navigací výrazně zbrzdila koronavirová pandemie a s ní související utlumení volného pohybu a cestovaní. Ani po rozvolnění všech omezení se však prodeje nevrátily na předpandemickou úroveň,“ vysvětluje Zdeněk Pospíšil, category manažer DATART. Data Českého statistického úřadu přitom ukazují, že celkový objem cestovního ruchu se na předpandemickou úroveň vrátil už vloni, kdy Češi realizovali celkem 13,3 milionů delších cest (4 a více přenocování), jen o 202 tisíc méně než v rekordním roce 2019.
Na dovolenou nejčastěji autem
Právě motorová vozidla volí Češi jako hlavní dopravní prostředek při cestě na dovolenou vůbec nejčastěji. V případě cest po Česku osobní doprava zcela dominuje. V konkurenci autobusové a vlakové přepravy ji vloni volilo 9 z 10 Čechů. Autem však Češi nejčastěji jezdí i do zahraničí. Na celkovém počtů více než 5,25 milionů delších cest se osobní doprava podílela 47 % a těsně tak překonala populární leteckou dopravu (42 %). Celkově autem na dovolenou odcestovalo nejvíce lidí od počátku měření v roce 2011.
„Loňská sezóna byla z pohledu cestování autem vysoce nadprůměrná. Prodeje navigací však navzdory tomu klesly, a to i ve srovnání s pandemií postiženými roky 2020 a 2021, kdy spadl cestovní ruch na minimum. Zásadním faktorem, který negativně ovlivňuje zájem zákazníků, je vytrvalý nárůst popularity navigačních aplikací v chytrých telefonech. Důležitá je zde jejich rostoucí spolehlivost, díky které jim nyní uživatelé důvěřují i na delších cestách, a výrazné snížením cen roamingu v rámci EU. Vliv na prodeje má i postupná obměna vozového parku, kdy mají novější auta GPS navigaci přímo integrovanou v rámci infotainmentu,“ doplňuje Zdeněk Pospíšil.
Nástup chytrých telefonů
Místo klasických GPS navigací na palubních deskách aut postupně přebírají chytré telefony. O jejich rostoucí popularitě jakožto téměř plnohodnotné náhrady tradičních navigací svědčí i stoupající zájem o příslušenství do auta. Prodeje držáků na chytré telefony meziročně stouply o 35 %. S příchodem teplejších měsíců se už od března zájem každým měsícem zvyšuje přibližně o 15 %.
„V důsledku rychlého rozvoje technologií sice dochází k většímu využívání mobilních telefonů, ale navigace mají stále co nabídnout. Do moderních GPS navigací už například není díky integraci WiFi připojení nutné ručně z počítače nahrávat aktualizované mapové podklady,“ popisuje Zdeněk Pospíšil.
Specializované využití GPS navigací
Nadále by se podle něj mohlo GPS navigacím navzdory konkurenci chytrých telefonů dařit v oblastech využití, které na rozdíl od běžných osobních aut vyžadují nestandardní přístup z hlediska návrhu a výpočtu trasy. Přidanou hodnotu, díky které má pro zákazníky smysl si koupit samostatné zařízení, představují zejména funkce optimalizované pro specifické potřeby nejen řidičů, ale i například pěších turistů.
„Ve srovnání s chytrými telefony nabízí GPS navigace výhody, které ocení hlavně profesionálové, ale i lidé, kteří pro své potřeby vyžadují maximální funkčnost a spolehlivost. Kvalitní GPS navigace se díky vyšší citlivosti neztratí ani ve vysoké městské zástavbě nebo složitém terénu blokujícím signál. Nehrozí u nich ani situace, kdy navigaci při průjezdu složitou křižovatkou v tu nejméně vhodnou chvíli přeruší příchozí hovor tak, jako se může stát v případě chytrých telefonů,“ vyjmenovává výhody GPS navigací Zdeněk Pospíšil.
, kterým se během posledních dvaceti let podařilo z trhu prakticky vytlačit tradiční papírové mapy. Data maloobchodního prodejce DATART však ukazují, že i klasické GPS navigace jsou pomalu na ústupu. Počet prodaných kusů v letošním prvním pololetí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesl o pětinu, oproti roku 2019 pak dokonce o 38 %.
„Prodeje GPS navigací výrazně zbrzdila koronavirová pandemie a s ní související utlumení volného pohybu a cestovaní. Ani po rozvolnění všech omezení se však prodeje nevrátily na předpandemickou úroveň,“ vysvětluje Zdeněk Pospíšil, category manažer DATART. Data Českého statistického úřadu přitom ukazují, že celkový objem cestovního ruchu se na předpandemickou úroveň vrátil už vloni, kdy Češi realizovali celkem 13,3 milionů delších cest (4 a více přenocování), jen o 202 tisíc méně než v rekordním roce 2019.
Na dovolenou nejčastěji autem
Právě motorová vozidla volí Češi jako hlavní dopravní prostředek při cestě na dovolenou vůbec nejčastěji. V případě cest po Česku osobní doprava zcela dominuje. V konkurenci autobusové a vlakové přepravy ji vloni volilo 9 z 10 Čechů. Autem však Češi nejčastěji jezdí i do zahraničí. Na celkovém počtů více než 5,25 milionů delších cest se osobní doprava podílela 47 % a těsně tak překonala populární leteckou dopravu (42 %). Celkově autem na dovolenou odcestovalo nejvíce lidí od počátku měření v roce 2011.
„Loňská sezóna byla z pohledu cestování autem vysoce nadprůměrná. Prodeje navigací však navzdory tomu klesly, a to i ve srovnání s pandemií postiženými roky 2020 a 2021, kdy spadl cestovní ruch na minimum. Zásadním faktorem, který negativně ovlivňuje zájem zákazníků, je vytrvalý nárůst popularity navigačních aplikací v chytrých telefonech. Důležitá je zde jejich rostoucí spolehlivost, díky které jim nyní uživatelé důvěřují i na delších cestách, a výrazné snížením cen roamingu v rámci EU. Vliv na prodeje má i postupná obměna vozového parku, kdy mají novější auta GPS navigaci přímo integrovanou v rámci infotainmentu,“ doplňuje Zdeněk Pospíšil.
Nástup chytrých telefonů
Místo klasických GPS navigací na palubních deskách aut postupně přebírají chytré telefony. O jejich rostoucí popularitě jakožto téměř plnohodnotné náhrady tradičních navigací svědčí i stoupající zájem o příslušenství do auta. Prodeje držáků na chytré telefony meziročně stouply o 35 %. S příchodem teplejších měsíců se už od března zájem každým měsícem zvyšuje přibližně o 15 %.
„V důsledku rychlého rozvoje technologií sice dochází k většímu využívání mobilních telefonů, ale navigace mají stále co nabídnout. Do moderních GPS navigací už například není díky integraci WiFi připojení nutné ručně z počítače nahrávat aktualizované mapové podklady,“ popisuje Zdeněk Pospíšil.
Specializované využití GPS navigací
Nadále by se podle něj mohlo GPS navigacím navzdory konkurenci chytrých telefonů dařit v oblastech využití, které na rozdíl od běžných osobních aut vyžadují nestandardní přístup z hlediska návrhu a výpočtu trasy. Přidanou hodnotu, díky které má pro zákazníky smysl si koupit samostatné zařízení, představují zejména funkce optimalizované pro specifické potřeby nejen řidičů, ale i například pěších turistů.
„Ve srovnání s chytrými telefony nabízí GPS navigace výhody, které ocení hlavně profesionálové, ale i lidé, kteří pro své potřeby vyžadují maximální funkčnost a spolehlivost. Kvalitní GPS navigace se díky vyšší citlivosti neztratí ani ve vysoké městské zástavbě nebo složitém terénu blokujícím signál. Nehrozí u nich ani situace, kdy navigaci při průjezdu složitou křižovatkou v tu nejméně vhodnou chvíli přeruší příchozí hovor tak, jako se může stát v případě chytrých telefonů,“ vyjmenovává výhody GPS navigací Zdeněk Pospíšil.
, kterým se během posledních dvaceti let podařilo z trhu prakticky vytlačit tradiční papírové mapy. Data maloobchodního prodejce DATART však ukazují, že i klasické GPS navigace jsou pomalu na ústupu. Počet prodaných kusů v letošním prvním pololetí ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesl o pětinu, oproti roku 2019 pak dokonce o 38 %.
„Prodeje GPS navigací výrazně zbrzdila koronavirová pandemie a s ní související utlumení volného pohybu a cestovaní. Ani po rozvolnění všech omezení se však prodeje nevrátily na předpandemickou úroveň,“ vysvětluje Zdeněk Pospíšil, category manažer DATART. Data Českého statistického úřadu přitom ukazují, že celkový objem cestovního ruchu se na předpandemickou úroveň vrátil už vloni, kdy Češi realizovali celkem 13,3 milionů delších cest (4 a více přenocování), jen o 202 tisíc méně než v rekordním roce 2019.
Na dovolenou nejčastěji autem
Právě motorová vozidla volí Češi jako hlavní dopravní prostředek při cestě na dovolenou vůbec nejčastěji. V případě cest po Česku osobní doprava zcela dominuje. V konkurenci autobusové a vlakové přepravy ji vloni volilo 9 z 10 Čechů. Autem však Češi nejčastěji jezdí i do zahraničí. Na celkovém počtů více než 5,25 milionů delších cest se osobní doprava podílela 47 % a těsně tak překonala populární leteckou dopravu (42 %). Celkově autem na dovolenou odcestovalo nejvíce lidí od počátku měření v roce 2011.
„Loňská sezóna byla z pohledu cestování autem vysoce nadprůměrná. Prodeje navigací však navzdory tomu klesly, a to i ve srovnání s pandemií postiženými roky 2020 a 2021, kdy spadl cestovní ruch na minimum. Zásadním faktorem, který negativně ovlivňuje zájem zákazníků, je vytrvalý nárůst popularity navigačních aplikací v chytrých telefonech. Důležitá je zde jejich rostoucí spolehlivost, díky které jim nyní uživatelé důvěřují i na delších cestách, a výrazné snížením cen roamingu v rámci EU. Vliv na prodeje má i postupná obměna vozového parku, kdy mají novější auta GPS navigaci přímo integrovanou v rámci infotainmentu,“ doplňuje Zdeněk Pospíšil.
Nástup chytrých telefonů
Místo klasických GPS navigací na palubních deskách aut postupně přebírají chytré telefony. O jejich rostoucí popularitě jakožto téměř plnohodnotné náhrady tradičních navigací svědčí i stoupající zájem o příslušenství do auta. Prodeje držáků na chytré telefony meziročně stouply o 35 %. S příchodem teplejších měsíců se už od března zájem každým měsícem zvyšuje přibližně o 15 %.
„V důsledku rychlého rozvoje technologií sice dochází k většímu využívání mobilních telefonů, ale navigace mají stále co nabídnout. Do moderních GPS navigací už například není díky integraci WiFi připojení nutné ručně z počítače nahrávat aktualizované mapové podklady,“ popisuje Zdeněk Pospíšil.
Specializované využití GPS navigací
Nadále by se podle něj mohlo GPS navigacím navzdory konkurenci chytrých telefonů dařit v oblastech využití, které na rozdíl od běžných osobních aut vyžadují nestandardní přístup z hlediska návrhu a výpočtu trasy. Přidanou hodnotu, díky které má pro zákazníky smysl si koupit samostatné zařízení, představují zejména funkce optimalizované pro specifické potřeby nejen řidičů, ale i například pěších turistů.
„Ve srovnání s chytrými telefony nabízí GPS navigace výhody, které ocení hlavně profesionálové, ale i lidé, kteří pro své potřeby vyžadují maximální funkčnost a spolehlivost. Kvalitní GPS navigace se díky vyšší citlivosti neztratí ani ve vysoké městské zástavbě nebo složitém terénu blokujícím signál. Nehrozí u nich ani situace, kdy navigaci při průjezdu složitou křižovatkou v tu nejméně vhodnou chvíli přeruší příchozí hovor tak, jako se může stát v případě chytrých telefonů,“ vyjmenovává výhody GPS navigací Zdeněk Pospíšil.