Češi vévodí žebříčku četnosti online nakupování, na druhé straně je Rumunsko
Podle Eurostatu 84 % obyvatel České republiky, kteří v posledních 12 měsících použili internet, loni alespoň jednou něco nakoupili online. Spolu s dalšími 11 zeměmi tak Česká republika dominuje žebříčku a je nad průměrem. V čele jsou severské země, jako Nizozemsko a Norsko s 92 %, následované Dánskem s 90 %. Navzdory nárůstu online nákupů během pandemie je v roce 2022 Rumunsko stále na konci žebříčku s 51 %, za nimi je pouze Turecko s 50 %, Bulharsko se 49 % a Černá Hora s 31 %. Za posledních 10 let zaznamenala Česká republika a Rumunsko jeden z největších skoků mezi evropskými zeměmi, a to nárůst o 41 %. Před nimi jsou pouze Maďarsko se 43 % a Estonsko se 47 %.
Nejsilnější poptávka je u lidí středního věku
E-commerce v EU byla v roce 2022 podpořena poptávkou věkové skupiny 25-34 let, protože 87 % osob v této věkové skupině v roce 2022 nakoupilo nebo objednalo zboží či služby online. Tato věková kategorie, která je technicky zdatná a propojená, je velkou součástí skupiny mileniálů. Pro všechny věkové kategorie bylo v roce 2022 na prvním místě v online nákupech oblečení, včetně obuvi a doplňků. Zatímco pro osoby ve věku 16 až 54 let byla druhou nejčastěji objednávanou kategorií donáška potravin, pro osoby starší 55 let to byl nábytek, bytové doplňky nebo zahradnické produkty. Zatímco na třetím místě u osob mladších 55 let to byla kosmetika, u osob starších 55 let to byly léky a tištěné časopisy nebo knihy.
Pro investory může být způsob, jakým lidé utrácejí své peníze, rozhodujícím faktorem při výběru jedné společnosti na úkor jiné. Nedávná studie GWI ukazuje, že mileniálové upřednostňují nákupy u značek, které jsou spolehlivé, inovativní, chytré a autentické. Chtějí značky, které naslouchají zpětné vazbě zákazníků, jsou sociálně odpovědné a ekologické.
Také pokud jde o řešení finanční situace, 42 % mileniálů očekává, že bude méně utrácet za luxusní zboží. To se týká například slunečních brýlí, šperků nebo náramkových hodinek – všech produktů, které si meziročně kupuje méně spotřebitelů. Rovněž 38 % respondentů uvádí, že sníží výdaje za večery a stravování, 26 % za cestování a oblečení, zatímco 24 % sníží výdaje za dovolenou. Každý pátý (20 %) se chystá omezit výdaje spojené s kosmetikou a stejný počet lidí sníží výdaje za dárky pro ostatní.
Snižování výdajů je však někdy obtížný úkol, zejména v sociální situaci. Studie provedená na objednávku společnosti Intuit Credit Karma ukazuje, že více než třetina americké generace Z a mileniálů (36 %) má přátele, kteří je vedou k nadměrnému utrácení. To vede mnohé z nich k zadlužování a v některých případech i k ukončení přátelství, aby tak uchránili své finance. To by mohlo vysvětlovat, proč mladí lidé nyní vyhledávají přátele, kteří vydělávají stejně jako oni. Podle studie 35 % respondentů z generace Z uvádí, že je pro ně důležité, aby jejich přátelé vydělávali stejně jako oni, stejně jako 29 % mileniálů.
Komentář: Bogdana Maioreanu, analytička společnosti eToro