10 nejlepších způsobů, jak být produktivnější na pracovišti

Může být těžké být v práci vždy produktivní, když existuje tolik rozptylujících faktorů, které chtějí Vaši pozornost odvést od vašich úkolů. Mnoho společností má plány, které pomáhají zaměstnancům s tím jak být produktivnější, ale existuje také mnoho způsobů, jak mohou zaměstnanci tuto odpovědnost převzít sami. I když se může zdát, že dosáhnout vyšší produktivity je těžký cíl, existuje mnoho malých kroků, které mohou vaší produktivitě nesmírně pomoci. Zde je 10 nejlepších způsobů, jak být na pracovišti produktivnější.

Obsah

1. Vytvářejte si seznamy úkolů

Ačkoli se seznamy úkolů zdají být jednoduchým konceptem, který není vždy potřeba, ve skutečnosti mají pro úspěch zaměstnanců zásadní význam. Mnoho lidí přichází každý den do práce s vědomím, co musí udělat, ale když dojde na skutečnou práci, mohou na některé úkoly zapomenout, protože mají v hlavě příliš mnoho informací. Mohou také nakonec odkládat věci, které potřebují udělat, pokud si myslí, že na ně budou mít čas jiný den. Zapisování všech úkolů, které musí každý den splnit, a jejich odškrtávání po dokončení může člověku pomoci nezapomenout, jaké úkoly musí udělat, a pomůže mu vyhnout se nutkání jít domů dříve. Důležité je také zvolit si počet úkolů, které zvládnete, někde mezi pěti a devíti (Boogaard). To vám pomůže utřídit si priority.

jak být produktivnější
produktivita
soustředění
efektivita

2. Dělejte si přestávky

I když má většina lidí nutkání udělat všechno najednou, může to ve skutečnosti omezit produktivitu. Bylo prokázáno, že dělání malých přestávek během pracovního dne zvyšuje produktivitu (Boogaard). Jednou z dobrých strategií je udělat si každých 30 minut pětiminutovou přestávku. Můžete se vzdálit od stolu a jít si vyřídit telefon, dát si svačinu nebo jen tak odpočívat. Těchto pět minut vám pomůže si dobít mozek, abyste během dne nevyhořeli. To vám pomůže zlepšit pozornost a lépe dokončit práci.

3. Vyhněte se nepořádku na svém pracovním stole

Prostředí může mít velký vliv na práci, kterou člověk vykonává. Je velmi důležité vytvořit si takové pracovní prostředí, které vám pomůže být produktivní. Udržování pořádku na pracovním stole vám může pročistit mysl a zajistit větší pohodlí, takže můžete odvést více práce. Pro zvýšení produktivity je také důležité, abyste byli obklopeni věcmi, které vám dělají radost. Pracovní stůl u okna, který propouští přirozené světlo, vám může pomoci pracovat efektivněji. Tento účinek mají také rostliny, protože studie ukazují, že lidé, kteří mají ve svém pracovním prostoru rostliny, mají o 12 % rychlejší reakce při počítačových testech (Boogaard). A konečně, fyzické pohodlí na pracovišti díky kvalitnímu nábytku může přispět ke zvýšení produktivity, protože nebudete neustále přemýšlet o tom, jak si zajistit větší pohodlí.

Čtěte také: TOP 30 fotbalových přestupů léto 2023

4. Žádné notifikace

I ti nejproduktivnější lidé mohou být v dnešním světě snadno rozptylováni snadným přístupem k sociálním médiím a aplikacím pro zasílání zpráv. Většina lidí má své počítače nastavené tak, že mohou přijímat textové zprávy na obrazovce počítače. Odpovědi na rychlé zprávy od přátel nebo členů rodiny sice netrvají dlouho, ale mohou vám otevřít další příležitosti k rozptýlení. Zapnutí režimu nerušit a odložení telefonu a vypnutí oznámení na počítači vám může pomoci tomu předejít. Přestože zasílání textových zpráv obvykle nezabírá příliš času, na pracovišti je velkým rozptýlením a v ideálním případě se jím můžete zabývat během některé z krátkých přestávek.

jak být produktivnější
produktivita
soustředění
efektivita

5. Rozdělte velké úkoly na menší

Velké úkoly se mohou zdát zvenčí vyčerpávající a mohou způsobit, že budete spíše odkládat produktivní začátek dne. Rozdělení těchto velkých úkolů na menší však může přispět k tomu, že se nebudou zdát tak děsivé a jejich zahájení bude snazší. Dobrou strategií je soustředit se na větší úkoly před těmi menšími (Skutečně), proto se nejdříve věnujte těmto úkolům. Pak se zamyslete nad tím, co byste při plnění tohoto úkolu dělali jako první. Takto postupujte, dokud si úkol nerozdělíte na více částí. Poté přidejte tyto části do seznamu úkolů místo celého úkolu jako celku. Díky tomu se vám může zdát, že je váš den lépe zvládnutelný.

Mohlo by Vás zajímat: Recenze společnosti INVESTAGO

6. Vyhněte se multitaskingu

Mnoho lidí považuje multitasking za způsob, jak toho stihnout více za kratší dobu. Existuje však mnoho studií, které prokázaly, že to není pravda. Multitasking může lidem dlouhodobě zhoršovat pozornost a může vést k většímu počtu chyb v práci (Davis). Když si jedinec zvykne na multitasking, zvykne si při práci používat větší část svého mozku. To vede k tomu, že musí používat více mozku i pro jednotlivé úkoly, protože pro ně může být těžší věnovat pozornost než pro lidi, kteří multitasking neprovozují. Když musíte na něco používat více mozku, znamená to, že váš mozek pracuje více, než je třeba (Davis).

jak být produktivnější
produktivita
soustředění
efektivita

7. Buďte optimista

Přestože příchod do práce může být nepříjemný a někdy vyčerpávající úkol, je důležité zachovat si pozitivní přístup. Zůstat optimistou může zvýšit hladinu energie zaměstnance a umožňuje větší kreativitu a vůdčí schopnosti na pracovišti (United Concordia). Pozitivní myšlení se může přenést i na vaše spolupracovníky. Pokud budete každý den chodit do práce s negativním postojem a stěžovat si na všechnu práci, kterou musíte udělat, vyvoláte negativní stránku postoje ostatních. Budou si chtít stěžovat na práci, aby se s ní ztotožnili a cítili díky tomu pocit sounáležitosti. Pokud však zůstanete optimističtí, přenese se to na ně a oni najdou pocit sounáležitosti ve spokojeném pracovním prostředí.

8. Změňte své prostředí

Pro úspěch na pracovišti je důležité mít stůl, u kterého se vám pracuje pohodlně a motivovaně, ale i tak je důležité občas vstát a pohnout se. Změna prostředí může být osvěžující pro chvíle, kdy se cítíte pomalí a nemáte čas na přestávku. Pokud děláte méně vyčerpávající úkol, například odpovídáte na e-maily nebo děláte něco nudného, přesuňte se třeba na gauč nebo si sedněte ven (Boogaard). Pokud máte možnost pracovat na dálku, vyzkoušejte novou kavárnu nebo restauraci a zajděte si během práce na oběd. Mozek uvolňuje dopamin, když se přesunete na nové místo (Boogaard), takže pohyb vám může pomoci zůstat pozitivní a zaujatý prací, kterou děláte.

9. Nepoužívejte sociální média

Sociální média jsou v dnešním světě velkým rozptýlením, protože je snadné ze zvyku během práce vytáhnout na telefonu Instagram nebo TikTok. Ale přestože krátká přestávka na sociální sítě trvá jen pár minut, může být ještě větším rozptýlením. Sociální média jsou návyková a i jen několikaminutové procházení TikToku ve vás může vyvolat nutkání vzít telefon znovu do ruky, jakmile ho odložíte. Během přestávek se také můžete nechat unést tématy, která jste viděli na internetu a která nemají s prací nic společného, což vás může ještě více rozptýlit. Nechat si čas strávený na sociálních sítích na dobu po práci je dobrý způsob, jak zvýšit produktivitu. Vaše mysl nebude v práci rozptýlena a po příchodu domů se můžete odměnit za náročný pracovní den.

Čtěte také: Top 10 finančních televizních pořadů

10. Nebuďte perfekcionista

Perfekcionismus je často považován za něco, o co je třeba na pracovišti usilovat, nicméně je to přesně naopak. Perfekcionismus může způsobit váhání se zahájením projektů, protože cítíte obrovský tlak na to, aby byly věci dokonalé. Mnoho perfekcionistů má pocit, že pokud se jim nepodaří projekt dokonale zvládnout, nemají důvod ho začínat (Boogaard). Abyste se vyhnuli perfekcionismu, můžete si stanovit časové limity, jak dlouho budete na projektu pracovat (Boogaard). To vás bude motivovat k tomu, abyste projekt dokončili dříve, než čas vyprší, a také to odstraní tlak na dokonalost, protože ho nahradí tlak na dokončení. Po vypršení tohoto limitu se můžete pustit do drobných úprav, ale celkový úkol bude dokončen.

Závěr

Těchto 10 jednoduchých návyků vám pomůže změnit se z roztržitého zaměstnance na jednoho z nejvýkonnějších pracovníků vaší společnosti. Začlenění těchto kroků do rutiny na pracovišti vám pomůže být mnohem produktivnější a motivovanější a pomůže ovlivnit lidi kolem vás, aby dělali totéž.

Tento článek si můžete přečíst také:

  • Anglicky
  • Arabsky
  • Maďarsky
  • Řecky
  • Polsky
  • Španělsky