Už za 12 let by nemělo být možné si na území EU pořídit auta poháněná spalovacím motorem. Výjimku by mělo mít pouze syntetické palivo, které bude vyrobeno za podmínky, bude uhlíkově neutrální. Jenže pod vlivem energetické krize sílí hlasy, aby tento zákaz byl ještě přehodnocen.
„Je velmi důležité, že tam máme klauzuli, podle které můžeme tento cíl revidovat. Máme proto čas reagovat, pokud uvidíme, že je to nutné. Mluvíme totiž o gigantické přeměně celého průmyslového sektoru v tom nejširším slova smyslu,“ uvedl pro server Politico.eu francouzský eurokomisař pro vnitřní trh EU Thierry Breton.
On sám sice podporuje zákaz prodeje nových automobilů se spalovacím motorem od roku 2035, obává se ale, že automobilový sektor nebude schopen takovému plánu dostát. Proto Breton zmínil klauzuli, která dává v roce 2026 možnost tento plán přehodnotit a otázku zákazu či nezákazu spalovacích aut znovu otevřít.
„Měli bychom k revizím v roce 2026 přistoupit bez jakýchkoli tabu,“ dodal Breton s tím, že Evropské unii chybí dostatečná nabíjecí infrastruktura nebo že svět čelí nedostatku komodit, které jsou zapotřebí pro výrobu baterií pro dostatečně velkou expanzi elektromobilů.
Podobné námitky nedávno vyslovil také italský ministr dopravy Matteo Salvini. „Existuje riziko, že pseudoenvironmentální fundamentalismus vůbec životnímu prostředí nepomůže, za to nechá bez práce desítky tisíc lidí. Zákaz benzínu a nafty od roku 2035 a současné volání pro plnění normy Euro 7 od roku 2025 nedává smysl ani ekonomicky, ani environmentálně ani společensky,“ citovala Salviniho agentura Bloomberg. Salvini rovněž řekl, že otázka revize detailů a časování různých politik EU v tomto směru byla diskutována ministry jednotlivých zemí v Bruselu.
Vela, Posaner – Politico.eu
Brambilla – Bloomberg