Auto

V Česku loni prodej nových aut s hybridním pohonem vzrostl o 52 procent na 12.674 vozů a prodej elektromobilů se zvýšil o 331 procent na 3262 aut. Celkově se trh s osobními auty loni propadl o 18,8 procenta na 202.971 vozů.

Největší podíl na světových prodejích elektrických aut mají nadále klasické hybridy, kterých se napříč trhy prodalo 2,99 milionu, což představuje meziroční růst o 16,6 procenta. Zároveň ale jejich prodeje rostou pomaleji než v ostatních kategoriích. Na druhém místě už jsou čistě bateriové vozy, kterých se loni prodalo na sledovaných trzích 2,04 milionu a zaznamenaly tak růst o 40,2 procenta. Nejrychleji rostla kategorie aut do zásuvky, neboli plug-in hybridů. Těch se prodalo 869.539 kusů, což je o 74,2 procenta víc než v roce 2019.

Bez ohledu na problematičnost roku 2020 se automobilkám zejména na evropský trh podařilo dostat množství modelů s hybridním a elektrickým pohonem, které patří do vysoce poptávaných segmentů a tudíž oslovily mnohem širší zákaznickou základnu. Zákazníky ale pomohla oslovit také státními pobídkami snižovaná cena.

„V souvislosti s pandemií řada států v Evropské unie sáhla k podpoře automobilového průmyslu ve formě dotací na nákup automobilů, které ovšem byly limitovány právě na elektrifikované modely. Výsledkem byly krátkodobé prudké nárůsty poptávek po tomto druhu automobilů, zejména pokud se dotace využily ve spojení s operativním leasingem,“ uvedl automobilový expert PwC Pavel Štefek.

Vedle vozů na elektrický pohon by se v dalších letech mohly více prosadit auta na vodíkové palivové články, které dosud brzdila chybějící infrastruktura čerpacích stanic. Letos by se například vodíkový model Mirai od Toyoty měl začít prodávat i v ČR.

V nákladní dopravě se pak očekává větší prosazení zkapalněného zemního plynu LNG. Síť čerpacích stanic na LNG v Evropě v současnosti podle studie společnosti Eurowag zahrnuje přes 370 čerpadel. Lídrem v oblasti LNG je v současnosti Itálie, následují Španělsko a Německo. V Česku jsou zatím dvě čerpací stanice LNG. Eurowag nově prostřednictvím své palivové karty umožňuje čerpání LNG i v Nizozemsku a Belgii.

„V příštích třech letech se chceme na LNG ještě více zaměřit. Jeho výhodou je, že již existuje poměrně rozsáhlá infrastruktura i široká nabídka vozidel. Vedle ekologického aspektu má LNG pro zákazníky taky nezanedbatelný ekonomický přínos v snížení provozních nákladů,“ uvedl Jan Laluch z Eurowagu.

Zdroj: ČTK