WTO vidí, že objem světového obchodu letos zpomalí na 3,5 % z loňských 9,1 % a výhled na rok 2023 snížila na 1 % – zpomalení může přijít brzy. Přední společnost v kontejnerové dopravě Maersk vidí „temná mračna na obzoru“ a doručovatelský gigant FedEx předpovídá „celosvětovou recesi“. Otevřené ekonomiky zaměřené na zboží, jako je Německo, by trpěly oproti „uzavřenějším“ zemím nebo zemím zaměřeným na služby od USA a Číny po Španělsko a Itálii.

Jaký je výhled do budoucna?

Sazby za kontejnerovou přepravu mezi Evropou a Čínou byly nejnižší za poslední dva roky a sazby za přepravu sypkých materiálů klesly o 35 %. Kontejnerová doprava v přístavu LA/Long Beach je na tom ještě lépe, nyní je nejnižší od globální finanční krize. Poptávka polevuje, ale zlepšují se i dodavatelské řetězce, přičemž podíl globálního nákladu uvízlého na stojících lodích je na dvouletém minimu 10 %, zatímco index globálního tlaku na dodavatelské řetězce Fedu se propadl.

Některé země prosperují, některé naopak strádají

Přesto není v obchodě všechno pochmurné. Obchod se službami se zotavuje v čele s poptávkou v oblasti cestovního ruchu, která má ještě prostor, neboť zůstává výrazně pod úrovní roku 2019. To vše je protivětrem pro ekonomiky s velkým podílem zboží a otevřené ekonomiky a akciové trhy, jako je Německo. Zatímco přínosem pro země zatížené oživením služeb, jako je Španělsko a Itálie. Globální těžké váhy, jako USA a Čína zůstávají relativně izolované díky nízkému poměru obchodu k HDP, „uzavřeným“ akciovým trhům a ekonomickému zaměření na své spotřebitele – v USA odolné, ale v Číně slabší.