„Ředitelé stavebních společností potvrzují klesající predikci trhu stavebních prací z minulého období. Lehké zmírnění očekávání je dáno zmenšujícími se obavami z doznívající energetické krize a dostupnosti stavebních materiálů, navíc je to provázeno slušnou naplněností kapacit na první polovinu roku,“ řekl Michal Vacek, výkonný ředitel CEEC Research.
Pokles očekává 67 procent firem
Pokles letos podle průzkumu čekává 67 procent dotázaných firem, přičemž velké firmy ho odhadují o 2,9 procenta a střední a malé o 2,3 procenta. Zatímco u pozemního stavitelství je odhad propadu o 3,2 procenta, inženýrské stavitelství se opírá o pokračující financování dopravních staveb ze strany veřejných zadavatelů a předpoklad propadu je proto menší, a to o 1,6 procenta. Inženýrské stavitelství zahrnuje budování cest nebo telekomunikačních a energetických sítí.
Rozpočet dopravní infrastruktury je setsaven na 150,9 miliardy
„Vláda se snaží celou řadou kroků ekonomický vývoj v průběhu tohoto roku stabilizovat. Za jeden z těchto stimulantů lze považovat snahu udržet hladinu nově vypisovaných stavebních tendrů v resortu dopravy na stále atraktivní úrovni, o čemž svědčí rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který je sestaven na 150,9 miliardy korun a celkovou výší překonává rozpočty předcházející,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v tiskové zprávě CEEC Research.
Kapacity stavebních společností jsou do poloviny roku 2023 vytížené na 92 procent. Podle analýzy je vysoká vytíženost v době, kdy jsou predikce směřovány spíše směrem dolů, dána kontrakty nasmlouvaným v dřívějších letech nebo nedostatkem pracovní síly.
Zdroj: ČTK