volby

minulém článku byla rozebrána kampaň nejsilnějších uskupení, tj. vládního ANO i opozičních koalicí PirSTAN a SPOLU. Předvolební boj se točil okolo správné české zmrzliny přičemž nelze opomenout ani „migranty“ nebo „fašisty“. Druhá část článku se zaměří na menší strany, zejména na ČSSD, SPD nebo na nízkonákladový guerilla marketing Lubomíra Volného.

Sociální demokraté se ocitají v těžké krizi. Podle aktuálních preferencí jim jde o každý hlas. Z těchto důvodů se ČSSD opět mění ve „stranu proletariátu“ pod patronací tzv. husté dvojky – Ministryně Jany Maláčové a bývalého předsedy Strany Zelených (nyní kandidáta pod ČSSD) Matěje Stropnického.

Začalo to tím, že oba dva vyrazili s úřadem inspekce práce na kontrolu dodržování pracovních podmínek u jedné firmy v Krupce na Teplicku. Stropnický se nezapomněl pochlubit na sociálních sítích a postěžoval si, že mu ředitel firmy nadával, když se chtěl bavit s běžnými zaměstnanci. „Hustý“ Matěj by měl vědět, že samotná přítomnost stranického politruka (bez jakékoliv vazby na úřad) na inspekci je nebetyčná drzost, nicméně účel byl splněn – oba se dobře zviditelnili. Nyní na Youtube útočí na ODS, že prý chce privatizovat celý stát od pošty až po nemocnice. V každém případě se oba dva snaží mluvit o realitě nejchudších Čechů a tento směr (ve spojení s „venezuelským“ socialismem) může ve finále udržet ČSSD ve Sněmovně.

Další kreativní pokus předvedla SPD se svým jarmarkem, kde se nabízí výrobky českých zemědělců za „férové“ ceny nižší než v supermarketech (např. 2 Kč za vejce nebo 10 kč za kilo jablek) a zároveň se zaštiťuje ochranou českých sedláků proti EU. Pro někoho je to k smíchu, nicméně lidé mají rádi tuzemské, levné zboží. Akce s hudebním doprovodem (např. cimbálovka) mají vcelku slušnou účast a navíc nehrozí, že jarmarky zruinují rozpočet Okamurovců, protože zboží zásobují (jistě za výhodnou cenu) velké agropodniky.

Opravdu nevídaný úkaz (od dob Sládkovců v 90. letech) je ale stand-up show Lubomíra Volného, kterému se podařilo doslova hacknout kampaň na sociálních sítích. Tento „medvídek“ (sám se tak označil v DVTV) měl díky své aktivitě podobná čísla sledovanosti (100 000 lidí v době smazání FB profilu), jako větší strany a jen o čtvrtinu méně, než „Čau lidi“ premiéra Babiše. Volného kampaň je postavená na vymezování se proti opatřením proti koronaviru, své posluchače šokuje konspiračními teoriemi (globální elita práškuje covid z letadel, očkování jsou Mengeleho pokusy) a odhodlání dokládá wrestlingem ve Sněmovně, když se opakovaně nechává vyvést ochrankou. „Medvídek“ dobře odhadl mezeru na politickém trhu. Využil všeobecné naštvanosti, nedůvěry části lidí vůči očkování (včetně souvisejících omezení) a upoutal jejich pozornost dlouho nevídanými, násilnými vystoupeními na hraně komičnosti. Zřejmě nepřekročí 5 %, ale na 1-3 % hlasů (tedy i na státní příspěvky) zřejmě dosáhne. Za minimum nákladů.